MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Thursday, Nov 21st

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Splavnění Vltavy je brzdou evropských peněz. Může za to „kmotr“ Dlouhý?

Někteří z nás jezdí automobilem do Prahy. 11. června proběhne u Dlouhého mostu (jak příznačné) oficiální otevření úseku řeky Budějovice - Hluboká. Pojďme společně poděkovat za nesmyslné utracení 2,5 miliardy korun. Teď, když už se na této investici nebude podílet EU, budou se asi hledat peníze navíc. Na ministerstvu dopravy. A kde se asi tak škrtnou 2,5 miliardy? Jak říkám. Někteří z nás jezdí automobilem do Prahy. Po cestě se také můžete zastavit u Huberta a poděkovat přímo tam. Je to sice trochu zajížďka, ale ono už to na těch rozbitých lokálkách zase tak moc času navíc nezabere.
PONDĚLNÍ CHVILKA POEZIE:
Anděl s miliony v cele
Splavnění Vltavy je brzdou evropských peněz. Může za to „kmotr“ Dlouhý?
A on, pán Kníže, s hezkým úsměvem, poplácá po rameni leckterou děvku prodejnou.
Když on je tak krásný. Neodolatelný! I zavřít se pro něj necháme, i ubít lidem, až všem spadnou závoje chtíče peněz z očí.
Ladislav Vrábel
Parlamentní listy

 

23.5.2011 12:57 - Evropská komise v Bruselu neproplatí projekt Splavnění Vltavy za celkem 2,5 miliardy korun. Jedenapůlmiliardový příspěvek EU pro ČR nevydá, protože tato stavba byla důvodem, proč bylo pozastaveno čerpání evropských dotací v části operačního programu Doprava.

 

Už za tři týdny se u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích uskuteční velmi paradoxní záležitost, kdy se primátor Juraj Thoma (OPB) a jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) chystají pro hromadnou dopravu slavnostně otevřít desetikilometrový úsek řeky Vltavy mezi Budějovicemi a Hlubokou. Už předem je ale jasné, že se nezúčastní nikdo z ministerstva dopravy, i když stavbu financovalo. Před třemi týdny se totiž ministr Radek Šmerda z Bruselu dozvěděl, že Evropská komise investici neproplatí.

 

Vybudovat vodní cestu po řece, která má stejně vody jako Sázava u Čerčan nebo Svratka pod Brnem, přijde český stát na dvakrát větší částku, než stojí slavnější zdvihací most v Kolíně.

Most se zřejmě nikdy zdvihat nebude, těžko se také dá předpovědět, jaký užitek mohou mít výletní plavby po Vltavě. Právě nejisté výnosy miliardových investic v Kolíně a na jihu Čech byly hlavním motivem, proč Evropský účetní dvůr doporučil Evropské komisi, ať je neproplatí.

Veřejnost zůstala chladná

 

Ředitelství vodních cest testovalo zájem veřejnosti loni v srpnu. Během národní výstavy Země živitelka nabízelo vyhlídkovou jízdu po Vltavě třicetimístným motorovým člunem. Sto korun za sedmikilometrovou vyjížďku okolo sídliště Vltava do stanice Českého Vrbného zájemce odradilo a po skončení Živitelky se s vyjížďkami přestalo. Kolik pak bude stát deset kilometrů na Hlubokou a za dva roky až na Hněvkovickou přehradu nebo až do Týna nad Vltavou?

 

„To může stát 400 až 500 korun. Dnes cesta lodí z Týna nad Vltavou na Orlík vyjde 240 korun na osobu," říká jeden z provozovatelů letních cest po Vltavě. Znamená to, že z Budějovic na Orlík může lístek stát klidně 1000 korun. Místní se ptají - kdo na to bude mít?

 

Tři kilometry na Hlubokou po řece?

 

V červnu bude zprovozněn další tříkilometrový úsek na Hlubokou a budějovická plavba zažije ostrou zkoušku. Starosta Hluboké nad Vltavou a senátor Tomáš Jirsa (ODS) věří, že se prohloubená Vltava stane napřesrok rájem malých soukromých lodí. Tehdy státní investor v Hluboké dokončí sportovní přístav za 160 milionů.

 

„Už teď mám na radnici dvoucentimetrový štos žádostí o přidělení kotevního místa," pochlubil se Jirsa.

 

To je sice pravda, namítají Hlubočtí i další lidé, bydlící podél Vltavy, ale komu to prospěje? „Zabijí veškerý život v řece, Vltava je navíc poměrně mělká a je to zase jen dobrá čerpačka peněz pro kmotra Pavla Dlouhého a jeho nohsledy," míní Marie Švecová z Týna nad Vltavou.

 

 

Je to práce „kmotra Dlouhého"?

 

 

Ta dodává, že na jihu Čech ještě stále není dostavěná dálnice D3, ale kraj bude mít splavněnou Vltavu. I když samozřejmě peníze na čerpání stavby jsou z jiného operačního programu, respektive měly být, pravdou je, že turisty asi jihočeské děravé silnice příliš neoslní.

 

Teď se ukazuje, že stát asi bude muset celé 2,5 až 3 miliardy zaplatit ze svého, neboť Brusel se zdráhá.

 

Splavnění Vltavy přineslo nejvíc investic do městečka Hluboká nad Vltavou, kde je místostarostou nejvlivnější jihočeský politik Pavel Dlouhý (ODS, na snímku).Vedle prohloubení Vltavy, stavby zdymadla na hlubockém jezu a sportovního přístavu se o několik desítek centimetrů zdvihne zdejší most, aby pod ním mohly plout motorové čluny. Novinkou není ani fakt, že investice na Hluboké komplikuje přísun bruselských peněz do celé republiky. Před rokem bylo zastaveno čerpání evropských dotací z regionálního operačního programu Jihozápad.

 

Starostové se zlobí

 

Někteří starostové z jihu Čech poukazovali právě na to, že Hluboká dostává mnohem víc peněz než jakákoli jiná jihočeská obec. Díky dotacím se například opravily dva hotely a selský dvůr, vybudovaly nové lázně a cyklostezka, podpořil místní golfový a softbalový klub i rybářský spolek.

 

„Na Hlubokou jezdili lidi vždycky, kvůli zámku a atmosféře, proč cpát peníze pořád jen tam. Umějí si to tam zařídit a někteří z toho dobře žijí," dodávají shodně mnozí starostové, kteří míří právě k tomu, o čem si šuškají vrabci na střeše - že pánové Dlouhý a spol. mají díky tomu výdělky zajištěné na dlouhá léta dopředu.

 

Více:

 

"Kmotr" Dlouhý: Topolánek neměl argumenty, proto mě tak nazval

 

Autor: Radek Kraus

 

Zdroj: http://www.parlamentnilisty.cz/kraje/jihocesky/197922.aspx