MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Saturday, Nov 23rd

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Proč město účtuje občanům za odpověď, kterou neposkytlo?

Vážení přátelé, dnes jsem po delší době napsal dopis našemu primátorovi. Ptám se v něm na několik věcí. První otázkou je dotaz na osobu, jež nařídila 15.12. 2011 přesčas vedoucím odborů magistrátu města z důvodu konání zastupitelstva města. Na tuto věc jsem se totiž již dvakrát ptal písemným dotazem dle zákona o svobodném přístupu k informacím kanceláře primátora, ale odpovězeno mi nebylo.

 

Dále se ptám na důvod komolení mého dotazu na webových stránkách města. "Upravený" dotaz možná vypadá hezčí,

ale pak nelze hovořit o dotazu občana. Buď jde o dotaz občana, a pak je na místě tento dotaz uvést tak, jak byl podán, nebo si město může zřídit další Radniční noviny, tentokráte na webu a dávat si dotazy samo sobě  a samo si i odpovídat. Pokud říkáme, že jde o dotazy občanů, nechme je prosím ve verzi, nebo alespoň ve smyslu občanových dotazů.

 

Třetí věc, na kterou se ptám, jsou podivné poplatky za poskytování informací. Někdy to vypadá, že snad na straně radnice není vůle sdělovat informace, tak se to zkouší přes poplatky za vyhledávání informací. Stejně jako v případě, kdy jsem chtěl prozkoumat pojištění města. Kancelář primátora mi tehdy informaci vyčíslila na cca. Kč 13. 000,.. Nakonec jsem tedy smlouvu dále nepožadoval.

Dopis pro pana primátora Vám dávám k dispozici, stejně, jako Vám poskytnu i odpověď. Tyto dotazy se mohou týkat nás všech.

Ladislav Vrabel

 

 

Vážený pane primátore,

dne 30. 1. 2012 jsem Vaši kancelář písemně požádal o informace v souladu se zák. č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. Tato žádost měla upřesnit neuspokojivou odpověď na mou předchozí žádost o informace ze 3.1. 2012. Ani ve druhé žádosti se mi nedostalo odpovědi na mé otázky. Táži se tedy Vás.
1/ Kdo nařídil vedoucím odborů MMCB práci přesčas dne 15.12. 2011?
 
2/ Jakým způsobem byla práce přesčas vedoucím odborů MMCB 15.12. 2012 nařízena? Žádám o kopii tohoto nařízení a kopii zápisu ze schůze vedoucích odborů MMCB, kde byla práce přesčas 15.12. 2012 nařízena.
 
Zároveň požaduji vysvětlení, proč bylo u mých dotazů na webových stránkách města změněno znění a tím význam. Položil jsem otázky v tomto znění:
"a) Kdo nařídil vedoucím odborů práci přesčas 15.12. 2011?
 
b) Kolik peněz bylo vyplaceno za práci přesčas vedoucích odborů v době 15.00 - 20.00 hodin ve dne 15.12. 2011 dle zák. práce platného v roce 2011?
 
c) - Jakým způsobem byla vedoucím odborů nařízena práce přesčas v předchozích dnech konání schůzí zastupitelstva v letech 2009, 2010, 2011?
- Kdo tuto práci přesčas nařídil?
 
- Jakým způsobem byla vedoucím odborů vyplacena odměna za práci přesčas ve dnech konání schůzí ZM v letech 2009, 2010 a 2011.
 
Požaduji informaci o každém konání ZM zvlášť."
 
Na stránkách Statutárního města ČB se následně objevily mé otázky v této podobě:
"Kdo nařizuje vedoucím odborů Magistrátu města České Budějovice práci přesčas a jak
je tato práce placena?"
 
3/ Ptám se Vás tedy, kdo je zdopovědný za změnu znění mé otázky?
 
Za odpověď, kterou jsem dostal 30.1. 2012 a která nebyla odpovědí na mé otázky jsem Vaší kanceláři zaplatil Kč 300,-.  Zákon o svobodném přístupu k informacím říká, že "povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací."
 
Od úřadu jsem dostal velmi obecné pojednání o čtyřech krátkých odstavcích, k žádnému vyhledávání informací nedošlo. Odpověď jsem dostal na dvou stranách A4 tiskopisu. Na mou žádost o vyúčtování zaplacených peněz mi bylo pouze ústně sděleno, že informaci připravilo personální oddělení kanceláře tajemníka magistrátu, a že dotyčný úředník požadoval Kč 300,-. Zákon o svobobodném přístupu k informacím ovšem ukládá, že "v případě, že bude povinný subjekt za poskytnutí informace požadovat úhradu, písemně oznámí tuto skutečnost spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím informace. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena."
 
4/ Jakým způsobem budete řešit porušení §17, zák. č. 106/1999 Sb. v případě mé žádosti pod jednacím číslem KP-PO/581/2012EZI/16?
 
Na závěr přidávám kopii otázky a odpovědi z webových stránek Statutárního města ČB. Současně Vás žádám o systémové řešení, které by zabránilo dalším komolením otázek občanů a odpovědím na dotazované skutečnosti.
Děkuji Vám a jsem s pozdravem
Ladislav Vrabel
občan Českých Budějovic
Kdo nařizuje vedoucím odborů Magistrátu města České Budějovice práci přesčas a jak
je tato práce placena?
 
Práce přesčas je ze strany zaměstnanců, včetně vedoucích zaměstnanců, vykonávána na
základě jejího nařízení zaměstnavatelem (§ 93 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve
znění pozdějších předpisů). Za zaměstnavatele tak činí osoba, která je k tomu  oprávněna v
souladu s příslušným ustanovením právního předpisu anebo vnitřního předpisu
zaměstnavatele. Vůči vedoucím odborů magistrátu města je touto osobou v souladu s § 110
odst. 4 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů, tajemník magistrátu.
Za práci přesčas konanou vedoucími odborů dne 15. 12. 2011 z důvodu účasti na zasedání
zastupitelstva města nebyly vyplaceny žádné platové prostředky navíc, neboť vedoucí odborů
mají možnost vybrat si práci přesčas ve formě náhradního volna (§ 127 zákoníku práce), a to
ve třech kalendářních měsících následujících po práci přesčas. Nezbytná účast vedoucích
odborů na zasedání zastupitelstev vyplývá z průběžného úkolu zaměstnavatele uloženého
tajemníkem magistrátu na poradách vedoucích odborů, tento úkol zahrnuje účast na bodech
zpracovaných v gesci daného odboru a rovněž účast na bodu diskuze. Z tohoto úkolu tedy
vyplývá nařízení práce přesčas v případě, že zasedání zastupitelstva překročilo stanovenou
pracovní dobu daného vedoucího odboru.
Výše uvedené platí i pro zasedání zastupitelstev konaná v letech 2009, 2010 a 2011, tj. ani zde
nebyl vyplacen žádný příplatek za práci přesčas a vedoucí odborů měli vždy možnost požádat
o vybrání příslušného náhradního volna.
Pro informaci lze doplnit, že novelizace zákoníku práce provedená zákonem č. 365/2011 Sb.
přináší v oblasti přesčasové práce vykonávané vedoucími zaměstnanci podstatnou změnu, tj.
od 1. 1. 2012 platí, že zaměstnanci pobírající příplatek za vedení (což je i případ vedoucích
odborů) mají plat stanoven i s ohledem na případnou práci přesčas až do rozsahu 150 hodin v
kalendářním roce. Do tohoto rámce tedy vedoucím odborů nebude za práci přesčas příslušet
ani příplatek za práci přesčas, ani náhradní  volno, ledaže půjde o některou ze zákonem
stanovených výjimek (např. práce přesčas konaná v noci).