Nedokáže je zabrzdit magistrát ani policisté. Nové reklamy na sloupech se množí v Budějovicích skoro nekontrolovatelně. Alespoň to tvrdí instituce, které mají jejich množství regulovat. Primátor Juraj Thoma teď našel řešení: Vložit se do věci má právě zřizovaný útvar hlavního architekta.
Někteří lidé je považují za ošklivé, nebezpečné. Pro reklamní firmy jsou velkým byznysem. Za jeden sloup s panelem platí vlastníkovi pozemku až 200 tisíc korun ročně. Částky se většinou aktualizují po pěti letech. Záleží na místě. Oficiálně se už tři roky velkoplošné reklamy nestaví. Budějovice jich mají stovky. Jak je možné, že vznikají stále nové?
Názor policistů ignorují
Stavby takzvaných bigboardů, což jsou nasvícené panely na stožárech, chystají na Borku a při Strakonické silnici. Nový stojí na dopravním propojení okruhů. „Máme k nim nulovou toleranci,“ ujistil šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý.
Policisté je posuzují při stavebním povolení. Jen vloni odmítli sedm žádostí. Marně. O vysvětlení se pokusil Ladislav Vrabel z Budějovic. Na úřady vznesl dotaz podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Zajímá ho, jak stavby schvalují. Magistrát ho informovat odmítl, což je podle právníků chyba. „Mám podezření, že se obchází zákon. A na korupci,“ míní Vrabel. Písemně na to upozornil zastupitele.
Šéf stavebního úřadu Vlastislav Eliáš tvrdí, že počet reklamních zařízení neevidují. Neví ani, jestli mají všechna povolení. Právě řeší likvidaci čtyř panelů postavených načerno. „Nemáme dost pracovníků, abychom je mohli průběžně kontrolovat,“ napsal Eliáš.
Na první pohled mají reklamní poutače složitá povolování. Ve stavebním řízení se k nim musí vyjádřit majitel pozemku i jeho sousedé, dopravní policisté, firmy zajišťující rozvody plynu, elektřiny a vody. Také správci silnic, pokud stojí reklama v jejich ochranné zóně.
„Žádné nové billboardy nepovolujeme. Ty nepovolené jsme nechali odstranit,“ tvrdí šéf Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Miloslav Ouředník.
Jenomže reklam stále přibývá. Způsobů, jak si jejich stavitelé pomáhají, je několik. Například posudek dopravních policistů není směrodatný. Stavební úřad ale musí vysvětlit, proč ho nerespektuje. Povolení je dočasné. Pokud lhůta vyprší, žádá majitel o prodloužení. Když nepochodí, odvolává se. Získává další čas. „Nejhorší jsou mobilní reklamní panely na podvozcích. Když je vykážeme, najdou si jiné místo. Nebo se majitel jako firma přejmenuje,“ říká šéf jihočeských dopravních policistů Lubomír Veselý.
Zmatek ještě zvyšuje konkurence. Některé firmy dostávají povolení pro billboardy častěji. Společnost EuroBillboard si stěžuje, že protežované jsou News nebo BigBoard. Desítky lukrativních míst má WIP Reklama. V roce 1990 začínala jako Interplakát.
„Billboardy a bigboardy jsou pro řidiče nebezpečné. Vždyť musí zaujmout jejich pozornost. Bohužel s tím nic nenaděláme,“ podotýká jihočeský zástupce společnosti pro bezpečné silnice BESIP Václav Kovář.
Pololegální hnutí Kill Bill Boards proto vyhlásilo billboardům válku. Ničí je u dálnic. Před lety je v tom podpořil i spisovatel Ludvík Vaculík.
Typy reklam:
Billboardy – velkoplošné plakáty. Většinou velké pět krát dva a půl metru
Bigboardy – reklamy na ocelových stožárech, nasvícené. Rozměr devět a půl krát tři a půl metru
Max Cube – obří reklamní krychle vysoké až šest metrů
Megaboardy – reklamní osvětlené panely o ploše až tisíc čverečních metrů