MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Thursday, Nov 21st

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Billboardy rostou bez povolení - MODRÁ TOTALITA

Vážení přátelé, ono to na první pohled může vypadat, že se zase tak mnoho neděje, ale opak je pravdou. Pan Rudolf Bílý, který zajišťuje povolení pro zřízení a provoz reklamních zařízení od stavebního úřadu přímo přes vedoucího stavebního úřadu Eliáše, získal zhruba před rokem dalších třicet povolení pro firmu News. Tato firma tak bude mít pro Pavla Dlouhého jen v Českých Budějovicích k dispozici více než sto reklamních ploch na kampaně ODS. A tato nová povolení, povolující stavby, které se ještě nezačaly realizovat, stojí na obzvlášť zajímavých místech. Některá z nich jsou dle mého neodborného názoru v rozporu se zájmem o bezpečný provoz na komunikacích. Pan Bílý ovšem nespolupracuje pouze s firmou News. (Rudolf Bílý je člověk, který na jedné straně domlouvá obchody u Huberta a na staně druhé vystupuje jako žadatel o povolení pro zřízení a provoz reklamních zařízení.)
O vážnosti situace vypovídá i nemoc pověřeného tajemníka Suchopára. S ním jsem měl na téma billboardů schůzku den před zveřejněním informací. Informace, které jsem zveřejnil v článcích s titulem MODRÁ TOTALITA, jsem mu předestřel o den dříve. Pan tajemník Suchopár si vyžádal od stavebního úřadu kopie spisů, kde byl žadatelem pan Rudolf Bílý. To bylo již odpoledne. Druhý den ráno k tajemníkovi Suchopárovi asi na půl hodiny přišel vedoucí stavebního úřadu Eliáš. Pan Suchopár mi řekl, že ještě nikdy neabsolovoval tak nepříjemný rozhovor, jako ten den. Od té doby je ve stavu nemocných.
Je škoda, že mi na dopis neodpověděl žádný ze zastupitelů. Bylo by pěkné, kdyby se některý z nich trochu popídil po tom, jak je možné, že i přes negativní stanoviska Policie ČR, přes snahu Správy a údržby silnic Jihočeského kraje o likvidaci billboardů a přes nechuť BESIPU v našem městě stavební úřád vydává desítky nových povolení. Některá z nových povolení vydaných panu Bílému jsou pravděpodobně vydána na dobu neurčitou, což je v rozporu se Zákonem o pozemních komunikacích. Ano, podezření na korupci mám. 
Panu redaktorovi Pelíškovi děkuji, že se tématu moc hezky a věcně ujal.
Ladislav Vrábel
MLADÁ FRONTA Sedmička

Billboardy rostou bez povolení

Billboardy rostou bez povolení

Nové reklamní plochy vznikají v Budějovicích i přes odpor úředníků. Zastavit je má útvar hlavního architekta.

Nedokáže je zabrzdit magistrát ani policisté. Nové reklamy na sloupech se množí v Budějovicích skoro nekontrolovatelně. Alespoň to tvrdí instituce, které mají jejich množství regulovat. Primátor Juraj Thoma teď našel řešení: Vložit se do věci má právě zřizovaný útvar hlavního architekta.
Někteří lidé je považují za ošklivé, nebezpečné. Pro reklamní firmy jsou velkým byznysem. Za jeden sloup s panelem platí vlastníkovi pozemku až 200 tisíc korun ročně. Částky se většinou aktualizují po pěti letech. Záleží na místě. Oficiálně se už tři roky velkoplošné reklamy nestaví. Budějovice jich mají stovky. Jak je možné, že vznikají stále nové?

Názor policistů ignorují

Stavby takzvaných bigboardů, což jsou nasvícené panely na stožárech, chystají na Borku a při Strakonické silnici. Nový stojí na dopravním propojení okruhů. „Máme k nim nulovou toleranci,“ ujistil šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý.
Policisté je posuzují při stavebním povolení. Jen vloni odmítli sedm žádostí. Marně. O vysvětlení se pokusil Ladislav Vrabel z Budějovic. Na úřady vznesl dotaz podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Zajímá ho, jak stavby schvalují. Magistrát ho informovat odmítl, což je podle právníků chyba. „Mám podezření, že se obchází zákon. A na korupci,“ míní Vrabel. Písemně na to upozornil zastupitele.
Šéf stavebního úřadu Vlastislav Eliáš tvrdí, že počet reklamních zařízení neevidují. Neví ani, jestli mají všechna povolení. Právě řeší likvidaci čtyř panelů postavených načerno. „Nemáme dost pracovníků, abychom je mohli průběžně kontrolovat,“ napsal Eliáš.
Na první pohled mají reklamní poutače složitá povolování. Ve stavebním řízení se k nim musí vyjádřit majitel pozemku i jeho sousedé, dopravní policisté, firmy zajišťující rozvody plynu, elektřiny a vody. Také správci silnic, pokud stojí reklama v jejich ochranné zóně.
„Žádné nové billboardy nepovolujeme. Ty nepovolené jsme nechali odstranit,“ tvrdí šéf Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Miloslav Ouředník.
Jenomže reklam stále přibývá. Způsobů, jak si jejich stavitelé pomáhají, je několik. Například posudek dopravních policistů není směrodatný. Stavební úřad ale musí vysvětlit, proč ho nerespektuje. Povolení je dočasné. Pokud lhůta vyprší, žádá majitel o prodloužení. Když nepochodí, odvolává se. Získává další čas. „Nejhorší jsou mobilní reklamní panely na podvozcích. Když je vykážeme, najdou si jiné místo. Nebo se majitel jako firma přejmenuje,“ říká šéf jihočeských dopravních policistů Lubomír Veselý.
Zmatek ještě zvyšuje konkurence. Některé firmy dostávají povolení pro billboardy častěji. Společnost EuroBillboard si stěžuje, že protežované jsou News nebo BigBoard. Desítky lukrativních míst má WIP Reklama. V roce 1990 začínala jako Interplakát.
„Billboardy a bigboardy jsou pro řidiče nebezpečné. Vždyť musí zaujmout jejich pozornost. Bohužel s tím nic nenaděláme,“ podotýká jihočeský zástupce společnosti pro bezpečné silnice BESIP Václav Kovář.
Pololegální hnutí Kill Bill Boards proto vyhlásilo billboardům válku. Ničí je u dálnic. Před lety je v tom podpořil i spisovatel Ludvík Vaculík.

Typy reklam:

Billboardy – velkoplošné plakáty. Většinou velké pět krát dva a půl metru
Bigboardy – reklamy na ocelových stožárech, nasvícené. Rozměr devět a půl krát tři a půl metru
Max Cube – obří reklamní krychle vysoké až šest metrů
Megaboardy – reklamní osvětlené panely o ploše až tisíc čverečních metrů

 

Antonín Pelíšek