MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Thursday, Nov 21st

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Žádost zastupitelům města - MODRÁ TOTALITA

    Vážení zastupitelé Statutárního města České Budějovice,

    rád bych Vás požádal o prošetření vzniku nových a provozování stávajících reklamních ploch - billboardů a bigboardů v našem městě. Dle mých informací může docházet k vážnému obcházení zákona ze strany Stavebního úřadu Magistrátu města České Budějovice. Policie ČR (dopravní inženýři Krajské a Okresní správy) má již několik let příkaz nové stavby nepovolovat a Zákon 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích v § 31 toto povolení ke stavbě nového reklamního zařízení vyžaduje. Jak je tedy možné, že Stavební úřad Magistrátu města České Budějovice vydává stále nová povolení ke stavbě a provozu reklamních zařízení?

    V polovině předchozího měsíce jsem v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím požádal kancelář primátora města o informace týkající se těchto výše uvedených staveb. Právní oddělení magistrátu města mi odpovědělo tak, že mou žádost bude posuzovat podle § 37 a 38 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, což je v rozporu s rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 28. března 2008, č.j. 3 As 13/2007-75. Právní oddělení magistrátu města mi tak v podstatě v rozporu s rozsudkem Nejvyššího správního soudu odmítá vydat informace, na které mám jako občan dle zákona o svobodném přístupu k informacím své zákonné právo. Tímto se město vystavuje možnosti správní žaloby, která Statutární město České Budějovice může poškodit nejen finančně, ovšem také na dobré pověsti, protože právní oddělení magistrátu města vyjádření Nejvyššího správního soudu prokazatelně zná a vedení města se rozhodlo o nevydání informací v rozporu s judikátem Nejvyššího správního soudu vědomě.

    Děkuji Vám za prošetření obou částí mé žádosti a připojuji doplnění v podobě právního názoru Mgr. Jana Kravčíkové z Ekologického právního servisu,  výňatek ze zákona 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a webové adresy článků, ve kterých se o problematice billboardů v Českých Budějovicích můžete dočíst více.

    občan
    Ladislav Vrabel


/email je adresován všem členům zastupitelstva Statutárního města České Budějovice, zaměstnancům Stavebního úřadu magistrátu města České Budějovice, vedoucí odboru kontroly magistrátu města České Budějovice a některým novinářům. Všechny emailové adresy jsou v rámci zabránění zneužití k zasílání spamu chráněny umístěním do skryté kopie emailu./
    


Zdroj: http://www.eps.cz/cz2186479pp/pravni-poradna/

Máte právo na informace ze správního spisu?


Právo na informace

Nejste účastníkem správního řízení ani nemůžete prokázat právní zájem nebo jiný vážný důvod, aby Vám správní orgán umožnil nahlédnout do spisu? I v takovém případě máte právo na informace ze správního spisu.

I.

Podle § 38 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu („správní řád“), mohou do správního spisu nahlížet účastníci řízení a jejich zástupci, a to v podstatě v neomezeném rozsahu. Toto právo mají i v případech, kdy je rozhodnutí ve věci již v právní moci. S právem nahlížet do spisu je pak spojeno i právo činit si výpisy a právo na to, aby správní orgán pořídil kopie spisu nebo jeho části.

Účastníci správního řízení mají ze zákona rovné postavení[1], právě proto mají všichni účastníci právo nahlížet do spisu v zásadě neomezeně, v celém rozsahu. Cílem je, aby se mohli správního řízení kvalifikovaně účastnit všichni účastníci (tj. se znalostí věci vznášet námitky, navrhovat důkazy, podat odvolání apod.) a aby někteří účastníci řízení nebyli znevýhodněni proti účastníku jinému.

· Z nahlížení do spisu jsou vyloučeny pouze ty jeho části, které obsahují utajované informace nebo skutečnosti, na něž se vztahuje zákonem uložená nebo uznaná povinnost mlčenlivosti (to navíc neplatí o částech spisu, jimiž byl nebo bude prováděn důkaz, do takových částí spisu může nahlížet účastník řízení nebo jeho zástupce po seznámení s následky porušení povinnosti mlčenlivosti o těchto skutečnostech a sepsání protokolu).

· Na základě § 134 odst. 3 správního řádu je dále při nahlížení do spisu vyloučeno nahlížet do protokolu o hlasování kolegiálního orgánu.

Dále může podle § 38 správního řádu správní orgán umožnit nahlédnout do spisu také jiným osobám. Podmínkou je, že tyto osoby prokáží právní zájem nebo jiný vážný důvod a zároveň tím nebude porušeno právo některého z účastníků, popřípadě dalších dotčených osob anebo veřejný zájem. Takovou osobou by mohl být například právní nástupce účastníka řízení.

-> Pokud splňujete podmínky stanovené § 38 správního řádu (jste účastníkem řízení, máte právní zájem na nahlédnutí do spisu nebo jiný vážný důvod) a správní orgán Vám odepře nahlížet do spisu nebo jeho části, musí o tom vydat usnesení. Toto usnesení se oznamuje pouze Vám a můžete se proti němu do 15 dnů odvolat.

II.

I v případě, že nejste účastníkem správního řízení ani nemůžete prokázat právní zájem nebo jiný vážný důvod k nahlížení do spisu, máte právo na informace ze správního spisu, a to na základě ustanovení čl. 17 Listiny základních práv a svobod[2] a zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím („InfZ“). Právo na informace o činnosti veřejné správy je totiž jednou z důležitých záruk zákonnosti ve veřejné správě, protože slouží občanům ke kontrole její činnosti a umožňuje jim kvalifikovaně (tj. informovaně) se podílet na správě věcí veřejných.

Správní orgány se často domnívají, že se na poskytování informací ze správních spisů InfZ nevztahuje, a žadatelům tvrdí, že informace ze správních spisů lze získat pouze nahlížením do spisu, ke kterému je oprávněn jen úzký okruh osob (viz výše). Takový postup je ovšem v rozporu se zákonem a v mnoha případech to opakovaně potvrdil ve svých rozhodnutích i Nejvyšší správní soud.

V rozsudku ze dne 28. března 2008, č.j. 3 As 13/2007-75, www.nssoud.cz, v této souvislosti Nejvyšší správní soud výslovně uvedl: „Skutečnost, že správní orgány nepovažovaly žalobce v daných případech za osobu, jež by byla oprávněna k nahlédnutí do správního spisu a k pořizování výpisů z tohoto spisu, tedy vůbec neznamená, že by byla vyloučena možnost požádat o poskytnutí informací (včetně poskytnutí kopií příslušných listin ve spise se nacházejících) dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Obě úpravy vedle sebe obstojí, neboť upravují odlišné situace, a to pro odlišný okruh oprávněných osob.“ Podle Nejvyššího správní soudu mají totiž účastníci řízení nárok na v zásadě neomezený přístup do správního spisu, což ale nevylučuje obecné ústavní právo na přístup k informacím z tohoto spisu, které svědčí za podmínek upravených zákonem o svobodném přístupu k informacím každé fyzické či právnické osobě.

Zatímco účastníci řízení a osoby, které prokáží právní zájem nebo jiný vážný důvod na nahlížení do spisu, mají právo na „fyzický“ přístup ke spisu a na pořízení kopií listin v podobě, v jaké jsou ve spise založeny, je právo ostatních osob užší. Žadatelé o informace ze správního spisu podle InfZ musejí respektovat, že jim bude daná informace poskytnuta teprve po vyloučení některých informací, které jsou InfZ chráněny. Jedná se především o ochranu obchodního tajemství, autorských práv nebo osobních údajů. I v tomto případě ale musí být šetřena podstata práva na informace. Právě proto InfZ v ustanovení § 12 stanovuje, že všechna omezení práva na informace musejí být provedena tak, že požadovaná informace (např. kopie listiny) se poskytne po vyloučení těch informací, u nichž to stanoví zákon. Pokud je tedy požadována např. kopie listiny, která obsahuje osobní údaje, musí správní orgán chráněné údaje znečitelnit (začernit) a kopii listiny poskytnout v takto anonymizované podobě (tento výklad podal i Nejvyšší správní soud ve výše citovaném rozhodnutí).

-> Pokud tedy nejste účastníkem správního řízení ani nemůžete prokázat právní zájem nebo jiný vážný důvod k nahlížení do spisu, můžete správní orgán požádat o informace ze spisu, a to i ve formě kopie listiny, na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Musíte ovšem počítat s tím, že Vám tyto informace mohou být poskytnuty pouze v anonymizované podobě, po vyloučení informací, které jsou předmětem obchodního tajemství apod. Pokud Vaší žádosti správní orgán nevyhoví a odmítne požadovanou informaci poskytnout, musí vydat rozhodnutí o odmítnutí žádosti. Proti tomuto rozhodnutí se můžete do 15 dnů odvolat.

Zákon o svobodném přístupu k informacím a ostatní právní předpisy v platném znění najdete na portálu veřejné správy: http://portal.gov.cz.

Vypracovala

Mgr. Jana Kravčíková, Ekologický právní servis,červen 2009, srpen 2010

Kontaktní osoba: Mgr. Jana Kravčíková, Mgr. Eva Pavlorková

Dvořákova 13, 602 00 Brno, Česká republika

tel: +420 545 575 229, mob: 734 440 604, fax: +420 542 213 373

e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  , URL: http://www.eps.cz/

Rádi byste podpořili činnost EPS, ale nevíte jak?

Zde naleznete odpověď.

Veškeré zákony najdete na www.portal.gov.cz v sekci Zákony, zde


[1] článek 37 odst. 3 Listiny základních práv a svobod („Všichni účastníci jsou si v řízení rovni.“), § 7 odst. 1 správního řádu („Dotčené osoby mají při uplatňování svých procesních práv rovné postavení. Správní orgán postupuje vůči dotčeným osobám nestranně a vyžaduje od všech dotčených osob plnění jejich procesních povinností rovnou měrou.“)

[2] Čl.17 Listiny základních práv a svobod

(1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny.

(2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu.

(3) Cenzura je nepřípustná.

(4) Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.

(5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.


Zákon 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích
§ 31

(1) V silničním ochranném pásmu lze povolit zřizování a provozování reklamních zařízení za podmínky, že reklamní zařízení nemohou být zaměněna s dopravními značkami nebo se světelnými signály nebo se zařízeními pro provozní informace nebo s dopravními zařízeními nebo nemohou oslnit uživatele dotčené pozemní komunikace nebo jinak narušit provoz na pozemních komunikacích. Povolení vydává příslušný silniční správní úřad po předchozím souhlasu

a) vlastníka dotčené nemovitosti, na které má být reklamní zařízení zřizováno a provozováno,

b) Ministerstva vnitra, jde-li o silniční ochranné pásmo dálnice a rychlostní silnice,

c) příslušného orgánu Policie České republiky, jde-li o silniční ochranné pásmo silnice s výjimkou rychlostní silnice a místní komunikace.



http://www.ceske-budejovice.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1069:billboardy-u-cesty&catid=1:latest-news&Itemid=1014



http://www.ceske-budejovice.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1085:mate-pravo-na-informace-ze-spravniho-spisu&catid=1:latest-news&Itemid=1030