Vážení přátelé,
někdy Vám ukážu celou genezi dokumentů týkající se povolení předzahrádky a všechna porušení zákonů ze strany vedoucího odboru dopravy a vedoucí oddělení, ale dnes Vám chci jen představit, jak dokázal podrýt vedoucí odboru dopravy autoritu primátora a to vše s hrubým porušením zákona.
Teď se podíváme trochu do zákona. Tohle je část zákona č.500/2004 Sb., takzvaného Správního řádu, zákona, který je slabikářem pro úředníky.
Díl 2: Vyloučení z projednávání a rozhodování věci
(1) Každá osoba bezprostředně se podílející na výkonu pravomoci správního orgánu (dále jen "úřední osoba"), o níž lze důvodně předpokládat, že má s ohledem na svůj poměr k věci, k účastníkům řízení nebo jejich zástupcům takový zájem na výsledku řízení, pro nějž lze pochybovat o její nepodjatosti, je vyloučena ze všech úkonů v řízení, při jejichž provádění by mohla výsledek řízení ovlivnit.
Tento paragraf ukládá úředníkovi, který byl označen jako podjatý, aby se zdržel všech úkonů v řízení, kterými by mohl řízení ovlivnit. Myslíte, že vytvoření předběžné otázky je úkon, který může řízení ovlivnit?
Toto je paragraf, který určuje možnosti, jak se postavit k předběžné otázce:
Předběžná otázka
(1) Jestliže vydání rozhodnutí závisí na řešení otázky, již nepřísluší správnímu orgánu rozhodnout a o které nebylo dosud pravomocně rozhodnuto, správní orgán
a) může dát podnět k zahájení řízení před příslušným správním orgánem nebo jiným orgánem veřejné moci; v případech stanovených zákonem je správní orgán povinen takový podnět dát, nebo
b) může vyzvat účastníka, popřípadě jinou osobu, aby podala žádost o zahájení řízení před příslušným správním orgánem nebo jiným orgánem veřejné moci ve lhůtě, kterou správní orgán určí, nebo
c) si o ní může učinit úsudek; správní orgán si však nemůže učinit úsudek o tom, zda byl spáchán trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt a kdo za něj odpovídá, ani o otázkách osobního stavu.
(2) Probíhá-li před příslušným správním orgánem nebo před jiným příslušným orgánem veřejné moci řízení o předběžné otázce nebo jestliže dal správní orgán k takovému řízení podnět podle odstavce 1 písm. a) či učinil výzvu podle odstavce 1 písm. b), postupuje správní orgán podle § 64. Pokud řízení na podnět správního orgánu nebylo zahájeno nebo nebyla podána žádost o zahájení řízení v určené lhůtě, lze v řízení pokračovat.
Podíváme se dále, co nám říká §64, podle kterého se správní orgán bude řídit v případě řízení o předběžné otázce před jiným orgánem veřejné moci, tedy v tomto případě soudní řízení v otázce vyklizení nemovitosti.
Díl 5: Přerušení řízení a zastavení řízení
Přerušení řízení
(1) Správní orgán může řízení usnesením přerušit
c) probíhá li řízení o předběžné otázce
... a jelikož řízení o předběžné otázce probíhá a dva vedoucí úředníci odboru dopravy si tento postup vybrali, správní orgán nám nemůže vydat povolení k užívání předzahrádky, jelikož musí vyčkat, než bude ukončeno řízení o předběžné otázce. Milé, že? Myslím, že existuje zákonný způsob, jak věc vyřešit, ale pojďme dále ve stopách našich vedoucích úředníků ODSH magistrátu.
V usnesení Krajského úřadu si můžete přečíst, že jsem dne 7.4.2010 vyslovil a písemně zaznamenal námitku podjatosti na tyto dva vedoucí z odboru dopravy.
Tito dva úředníci tedy byli od 7.4.2010 zbaveni možnosti provádět v řízení jakékoli kroky, které by mohli řízení ovlivnit. 15.4.2010 byla ovšem vypracována žádost o vyjádření Okresnímu soudu, kdy vyjádření soudu o tom, zda bylo soudem pravomocně rozhodnuto v otázce platnosti nájemního vztahu, úřednice považuje za "informaci nezbytnou pro řádné posouzení žádosti o zvláštní užívání místní komunikace". Úřednice se odvolává na postup užitý v loňském roce, kdy došlo k tomu, že se řízení táhlo tak dlouho, až bylo zastaveno, protože už byl podzim.
A nyní famfáry, přichází triumf odboru dopravy:
Že jsme se domluvili s Primátorem na tom, že když odstraníme nepovolenou předzahrádku a zaplatíme Kč 181 200,- městu za minulý rok, peníze, o které se teprve soudíme, nám město zahrádku povolí, asi nemusím psát. Že jsme si na to museli půjčit a slíbili jsme, že peníze vyděláme zpět, protože jsme se s městem dohodli, že nám město povolí předzahrádku, víte také. Tak mi řekněte, jak byste se cítili Vy. Úřednice je těhotná, nemáte vůbec chuť jí způsobovat nepříjemnosti nebo stres. Možná bych mohl odjet někam do ciziny. Vydělat nějaké peníze. Neměli by z této země odjet všichni někam do ciziny? Tito vedoucí úředníci jsou placeni magistrátem. Předpokládám, že magistrát dostane nějaké peníze na zaměstnance od státu, kterému platíme daně, stát zaplatí za tyto zaměstnance zdravotní a sociální pojištění z toho, co na sociálním a zdravotním odvedeme my a možná dostanou i něco od Města, kterému platíme několik set tisíc ročně na nájmech. Nejsou náhodou placeni tito úředníci z peněz, které my odvedeme? Neměli by náhodou pracovat v našem zájmu? Podívejme se dnes naposledy do Správního řádu.
Hlava II: Základní zásady činnosti správních orgánů
(1) Správní orgán postupuje v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, jakož i mezinárodními smlouvami, které jsou součástí právního řádu (dále jen "právní předpisy"). Kde se v tomto zákoně mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu.
(2) Správní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena.
(3) Správní orgán šetří práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob, jichž se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká (dále jen "dotčené osoby"), a může zasahovat do těchto práv jen za podmínek stanovených zákonem a v nezbytném rozsahu.
(4) Správní orgán dbá, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a aby odpovídalo okolnostem daného případu, jakož i na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly.
Nevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v § 2.
(1) Veřejná správa je službou veřejnosti. Každý, kdo plní úkoly vyplývající z působnosti správního orgánu, má povinnost se k dotčeným osobám chovat zdvořile a podle možností jim vycházet vstříc.
(2) Správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné.
(3) Správní orgán s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu.
(4) Správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy.
Víte, můžete říct, že tito úředníci jednali pod tlakem bývalého tajemníka magistrátu a myslím, že nebudete daleko od pravdy, koneckonců oba mi právě toto naznačili, ale jak k tomu přijdeme my občané? Nelze přeci vše omlouvat strachem.
Z odboru dopravy Vás zdraví Ladislav Vrábel.