MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Thursday, Nov 21st

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Dotace EU

ČSSD zatím nechce odvolat náměstka Podholu kvůli aféře kolem dotací

iDNES.cz

ČSSD zatím nechce odvolat náměstka Podholu kvůli aféře kolem dotací

17. března 2011  8:56

Městský výbor ČSSD v Českých Budějovicích zatím nevidí důvod k odvolání náměstka primátora a sociálního demokrata Petra Podholy, který figuruje v kauze zmanipulovaných eurodotací. Podhola má nyní dovolenou a k věci se zatím nevyjádřil. V pondělí má vše primátorovi vysvětlit.  

Náměstek primátora Petr Podhola

Náměstek primátora Petr Podhola foto: Archiv MF DNES

Sociální demokrat Petr Podhola měl téměř před dvěma lety ještě ve funkci tajemníka jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly vydírat bývalého šéfa úřadu pro rozdělování evropských dotací, aby zhruba 20 projektů obcí a firem spřátelených se sociální demokracií získalo evropské peníze.

Trestně stíhaný exšéf úřadu Jiří Trnka zveřejnil nahrávku schůzky s Podholou minulý týden v MF DNES. "Zabývali jsme se tím, ale musíme respektovat rozhodnutí pátečního grémia, že se touto kauzou bude zabývat krajský výkonný výbor ČSSD. Stanovisko náměstka Podholy jsme neslyšeli. Jednání městského výboru se nezúčastnil, protože marodí. Kauza má různé pohledy, Podhola to musí vysvětlit sám," uvedl šéf městského výboru ČSSD Jiří Trachta.

Primátor Juraj Thoma (Občané pro Budějovice) upřesnil, že jeho kolega Podhola si vzal do pátku dovolenou. Až se v pondělí Podhola vrátí do práce, očekává primátor jeho stanovisko k této kauze.

"Městský výbor ČSSD mě informoval o tom, že zatím nevidí důvod k tomu, aby kolega Podhola odstupoval. Stále platí, že budeme čekat, až nám vysvětlení dodá ČSSD, a je důležité slyšet, co k tomu řekne sám náměstek," řekl primátor Thoma.

Hejtman Zimola se od svého bývalého tajemníka distancoval

Také TOP 09, která je další stranou v triu koaličních partnerů na budějovické radnici, už netrpělivě očekává stanovisko sociálních demokratů. "Zatím jsem nedostal vysvětlení ani od náměstka Podholy, ani od ČSSD. Přitom jsou to závažné informace a je třeba je objektivně vyšetřit," podotkl šéf budějovické TOP 09 Jiří Bouzek.

Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) odmítl, že by žádal zvýhodňování spojenců při rozdělování eurodotací. Zároveň se od svého tehdejšího loajálního tajemníka Petra Podholy distancoval. "Jestliže by se protiprávního jednání případně dopustil kdokoli z ČSSD, musí být potrestán jako každý jiný," řekl.

Opoziční ODS se minulý týden na zastupitelstvu snažila Podholu odvolat z funkce, bod na jeho odvolání se jí však vůbec nepodařilo prosadit do programu.

Na rozdíl od radniční trojkoalice považují zastupitelé ODS informace a nahrávky zveřejněné MF DNES za nezpochybnitelný důkaz, že náměstek Podhola se ve své předchozí funkci snažil ovlivnit Jiřího Trnku, aby zmanipuloval přidělení dotací ve prospěch firem na přání hejtmana, jak na nahrávce Podhola sám uvádí.

 

 

 

Někdo mne chce zničit, reaguje na skandál hejtman Zimola - Diskuse k článku

Diskuse k článku

Někdo mne chce zničit, reaguje na skandál hejtman Zimola

9.3.2011 10:57 - Nátlak na šéfa úřadu pro rozdělování evropských dotací Jiřího Trnku měl údajně vyvíjet náměstek českobudějovického primátora a extajemník jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, vlivný politik ČSSD Petr Podhola. Chtěl po bývalém šéfovi úřadu pro přidělování evropských dotací Jiřím Trnkovi, který čelí obvinění ze zmanipulování evropských dotací, aby zvýhodnil dvacet uchazečů o evropské dotace. Uvádí to deník MF Dnes.

Nový příspěvek

Jméno
Titulek
Text komentáře
 

Redakce serveru nenese odpovědnost za obsah diskusních příspěvků čtenářů.
Redakce si vyhrazuje právo mazat či zkracovat texty naplňující skutkovou podstatu trestného činu hanobení rasy, národa a přesvedčení, či příspěvky obsahující vulgární výrazy a urážky.

Vyzrazená aktivita Petra Podholy je signifikantní pro řadu lidí okolo něhoJiří Sámek, Písek9.3.2011 19:19:40
Pokud vím, tak pan Podhola byl jako elév na JčKú členem v Kontrolním výboru (KoV) za 1.předsednictví JUDr.Luboše Dvořáka (KSČM) a v následném 2. předsednictví Mgr.Ivany Stráské (ČSSD). Pro mne nehnul ani prstem ani jako tajemník. Od zvolení Stráské vícehejtmankou je 3. předsedou KoV JčKú opět JUDr.Luboš Dvořák (KSČM) a Podhola se stal tajemníkem hejtmana. Tato cháska okolo něho spolu s Průšou a dalšími z doby Zahradníka není schopna pochopit, že rozhodnutí proti mě učiněná na základě nepodepsaných listin mi nestojí ani za tu námahu, abych nad nimi držel pod kontrolou i řitní svěrače. Dál proti mě blbečkové štvou exekutory a ještě si nespočítali že v tomhle hazardu jim zůstane holý zadek i když by mi platili vším co si za těch dest let poctivě určitě nevydělali. Pokud pan hejtman Zimola včas pochopí ... (i ještě předseda Paroubek mi to dal písemně - "že mu věří") a možná pokud stačí ještě udeřit pěstí do stolu a prohlásí podle Miloše Zemana: "Tak takovéhle kretény táhnu za sebou nahoru?"- viz. "Jak jsem se mýlil v politice" - uznám i já veřejně že je stále slušným člověkem a v příštích volbách budeme jen korektními soupeři. Nbudu váhat být i nesmlouvavým protivníkem. Takže pane hejtmane: - Když to nedokážete, neměl byste ani kanditovat ve vedení ČSSD. Vy jste pro mne stále ta osoba - ten orgán, který musí zasáhnout, kterým nikdy ani po upozornění nedokázal být pak "proláskověný" Zahradník a nikdy také se jím ani nepokusil být, třebaže mi to také v Písku osobně slíbil a dal mi také květináček se smrkovými semínky. Předseda Paroubek si mohl dovolit odstoupit, abyste se v ČSSD všichni probrali a rozumím tomu tak, že nechat se dál okopávat pro klid tak líných spolupracovníků, je hloupost. Vy se už musíte také umět ukázat jako tvrďáci a bojovníci a ne jako tlučhubové se "žlutou kartou" Jandákova formátu.
Někdo mne chce zničit...Občan9.3.2011 16:36:53
Žeňte je kam patří, Průšu a další kolem Zimuli-patří pod kuratoru,jeden podvodník větší nežli druhý.je třeba jít do ulic-udělat pořádek.Nastal čas činů!
Re:Někdo mne chce zničit...hradečák10.3.2011 8:31:47
Proč?,vždyť Drábka chtěl taky někdo zničit.
Re:Někdo mne chce zničit...Anonym10.3.2011 13:25:48
Toho nikdo nicit nemusi, ten se znici sam.
neco o rozkradani RP Jihozapadurednik UUR JZ9.3.2011 15:21:56
POPIS CELE MAFIE - ORGANIZOVANE SKUPINY ORGANIZOVANEHO ZLOCINU ODS PRI ROZKRADANI ROP JIHOZAPAD http://domaci.ihned.cz/?article%5Bcomment%5D%5Bukaz_vsechny%5D=1&article%5Bcomment%5D%5Bart_id%5D=28356470&p=002000_d&article%5Bid%5D=28356470
o ROZKRADANI ROP jizapad vi vsichni, ale nikdo nic nekona -proc?urednik krajskeho uradu Jihoceskeho kraje9.3.2011 14:56:30
Pan Zimola je presne tam, kde chtel byt a kam patri, tedy miri do kriminalu. Po volbach se pro mnoho slusnych lidi, kteri verili a volili CSSD, ze na krajskem uradu znici korupci, tunely a rozkradani v podobe vlady 8 let ODS a nastavi ferove podminky pro vyberova rizeni bez korupce a provizi, zcela nepochopitelne se CSSD a predevsim soudruh Zimola sprahl s kmotry a zlodeji z ODS. Zkorumpovaneho Zahradnika, ktery na stara kolena asi pod tihou stari zacal odporovat kmotrovi Dlouhemu odstrcil a jako sveho 1. namestka si vzal zlodeje a pravou kmotrovo ruku Kubu z ODS. Vrcholem vseho bylo, ze CSSD sice vyhrala krajske volby, ale ODS po volbach v koalici ovladla vsechny odbory a agendy s volnými prostredky, ktere nejsou vazana a ktere se prerozdeluji v soutezich. Z predvolebnich slibu Zimola neuskutecnil vubec nic a aby se Zimola necukal, tak mu Trnka po dohode s kmotrem Dlouhym a zlodejem Kubou schvalovali v ROP projekty pro Novou Bystrici. Mezitim byl ale korupcnik Trnka za manipulaci s projekty v souhrnne vysi 4 miliardy zatcen, vzat do vazby a po mnoha jednanich rezignoval na post reditele URR ROP. obvinen byl z pletichy pri verejnych zakazkach a z manipulace s bodovanim s projekty - rozdil v bodovani projektu po objektivnim prebodovani byl pry az 36 bodu ze 100. Trnka za sveho pusobeni na URR schvaloval vylucne projekty psane jeho bratrancem Schidmayerem a jeho firnou G-projekt. Jen za 2 roky fungovani a manipulace ROP vyinkasoval vice nez 100 milionu o ktere se nasledne delil s Trnkou. A protoze je nyni jasne, ze se asi policie uracila po 2 letech nicnedelani dotahnout obvineni Trnky do konce a poslat ho pred soud a do kriminalu, tak najednou si trnka vytahne odposlechy na Zimolu a to ve vire, ze se sam zachrani, nebo bude pusobit dulezite. Vrcholem absurdity je, ze nyni dela reditelku URR dalsi clovek od kmotra a kamaradka Trnky. Trnka, Zahradnik, Vlach, Kuba, Stangl, Strasky, Jelen, Kabele, Blazek a jejich loutkovodic kmotr Dlouhy a mnoho dalsich smejdu a zlodeju z ODS spolecnme se zkorumpovanym Zimolou patri za mrize na dozivoti. Zkorumpovana a neschopna policie, kdy uz zacnes konat a potirat tunely, korupci a provize a manipulace verejnych zakazek. Zimolo odstup.
nejlepší hejtman?Majda9.3.2011 13:00:55
Pan Zimola, jako vrcholový manager se měl k tomuto problému postavit již před rokem - neudělal nic. Nevysvětlil ani další článek - vítěz zakázky je znám předem. Nechce vysvětlovat, protože vysvětlovat nechce. Jak se doslal do vysoké politiky? Dva roky učil - za mizerný plat a tak šel starostovat a pak se stal hejtmanem.Stačí se podívat na jeho osobní stránky a je jasné, že jde o samolibého chlapce, který by chtěl dokazovat, jak moc je dobrý. Pan Zimola se spojil dobrovolně s kmotry Jihočeského kraje a najednou se diví. Pana Zimolu nechce nikdo zničit, pan Zimola se zničil sám. A to se ještě nemluví o odměnách v dozorčích radách. Když je před volbami, vyrazí všichni do ulic a prosí o hlasy jako žebráci, když jsou zvoleni stávají se nadlidmi a kradou a kradou a kradou. Měl by se k problému, který zavinil a ještě kolegu připravil o práci postavit jako chlap.
Jak pohodlné bylo by hejtmana vyřvat...Petr Loucký9.3.2011 12:40:42
z politiky, onálepkovat za zločince a hlasitě mu kázat vysoký trest i bez soudu - kdyby se jeden choval jako početná lůzrúderka levičáckých fandů (např. v kauzách "Svatý Michálek", "Kalouskova pseudokontrola Vondry" - k níž mimochodem legální důvod dosud nenastal, atp.) Jistě budeme v přímém přenosu svědky úkazu, jak u nás média, veřejné mínění i politici rozdílně nakládají s právem, s jakou oblibou užívají dvojí metr. Čistou a důkladnou práci profesionála Kmenty, nedostižně vzdálenou kupříkladu šmíráckým samohonkauzám mediálního lháře Kroupy, vč. zachyceného psaného seznamu ke zkrmení dotací předem vybraných vysavačů bez soutěží, na rozdíl od výsledků takového Michálka vážně nelze regulérně označovat za pomluvy. I kdyby nevrhly stín na samotného Zimolu, jemuž se pod vlivem zmíněného dvojího metru nějakým zázrakem podaří udržet v hejtmanském křesle, pan Podhola se již z jednoznačných důkazů vysvléct nemůže. Kauza je ovšem pouhou ilustrativní špičkou ledovce, který dál bují pod povrchem nejedné krajské správy soc. demáků nebo jiných levých koalicí. Sám vím o chastané zakázce na stavbu čistírny o. v., rovněž dirigované jistým krajským vedením soc. dem. Ač tato stavba není vůbec ze zákona nutná (týká se obce pod tisíc obyvatel), je již předem znám jediný dodavatel, a tedy logicky také kulatá, z mého pohledu nadto šílená částka 150 mil. Z hovoru s místním zastupitelem vyplývá pozoruhodnost: vše jeví se, jakoby tato suma nebyla pro stát sebemenším problémem - "prachy jsou". Přeloženo - reformy nereformy, v době údajných masivních úspor (které by v praxi u této zakázky zamenaly 0, slovy nula investovaných CZK, a to pro její zrušení či odložení), dál se u nás mimo platné konkursy háže stovkami veřejných milionů jako vidlemi. Pod nimi tudíž lehce zaniknou problémy rovněž podstatné, a sice druhotné zadlužení obcí v řádu desítek mio, s podobnými €urodotacemi vždy podmíněně svázané. Takové dluhy by si nikdo v domácí pokladně nasekat nedovolil, z cizího však krev neteče; zvlášť, když soudruzi předem slíbí. Zůstává velmi pádným dotazem, kde jsou všechny vládní sliby o transparentnosti státních zakázek, zřetelně vyhlašovaných soutěžích o více uchazečích, při tak astronomických částkách údajně samozřejmých. Jedině tímto způsobem mohou být finální ceny přiblíženy cenám tržním, což prakticky téměř vždy znamená nemalé snížení nákladů. O to by však neměli na půdě místních zastupitelstev bojovat místní radní, ale vláda, respektive především ministerstva financí a vnitra. Kde je ovšem Kalouskův faktrický a přímý interes a dohled nad dalším průběhem státních zakázek? Proč nevidíme průlom zákonných opatření do praxe, která by skutečně a jednou provždy uvedla v život veřejné a transparentní soutěžení, a kde jeho zpětná, důsledná kontrola? Možná ale odpověď zní zcela jinak, charakterizovaná další otázkou: bylo vůbec možné, od Kalouska při jeho známé, lobbismem propocené minulosti očekávat, že skutečně bude chtít přehlednost a úspornost ve státních i evropských zakázkách? Že právě on bude opravdu chtít bojovat s kmotry a likvidovat korupci? A co na to vnitro? Pochopitelně; mlčí. Zřejmě tedy podobné zakázky a "soutěže", kterou jsem popsal, i nadále budou se odvíjet, jako další případ pana Kmenty, výmluvně opisující nedávnou praxi v Jihočeském kraji. Kalousek, zcela vytržený z reality, možná bude dál cosi mručet o akademické vydiskutovanosti. Když však pro úzký kroužek kavárenských, sic titulovaných mudrlantů bude dál přehlížet celý les poplatníků, ať se nediví, že se mu boj proti korupci - a s ním možná i kariera - sesype pod rukama, jak ta známá kadibouda ze žolíků.
Ano chtějí ho zničitMíra9.3.2011 12:09:18
Ano, pan kolega Zimoal se stal nepohodlným, jak ODS, tak hlavně vlastním lidem. Nasadil si na kraj špióny, kteří na něj donáší. Ať se nediví. Má úspěch, vliv a to se "některým" nelíbí. a nejhorší je, že to jde z vlastních řad. Jiří je slušný chlap, ale co se kolem něj děje, je strašné, trvá to dlouho... a nemá to konce
Re:Ano chtějí ho zničitmytch10.3.2011 10:24:56
Bohužel mám těžké pochybnosti o slušnosti Jiřího.Každý kdo vstoupí na českou politickou scénu ji musí do roka znechuceně opustit pakliže je čestný.Nic na tom nezmnění blábol o nutnosti práce pro baho lidu a podobně.Je to lukrativní zaměstnání a nemusíš umět nic pouze ctít stranické desatero a bohužel být tak trošku svině,slabší povahy prominou.Zcela lhostejno ve které straně se zrovna nacházím.Pokud totiž chci pracovat pro blaho voličů a i těch hlupáků kteří nevolí (mezi něž patřím ijá)musím to dělat nezištně a grátis.Že to nestíhám,že je toho moc?No tak to nemohu dělat,jednoduché.No jo ale co budu dělat když nic neumím...Všem politikům kteří něco umějí se omluvám ale prozatimní výsledky jejich dvacetileté práce jsou dostatečně známé.
Re:Ano chtějí ho zničitmytch10.3.2011 9:53:40
Nejlepší je gubernátor Rath, tak jedině on!Pašalík9.3.2011 11:28:35
Zimola je nejoblíbenější takže mu po krku jde někdo z ČSSD.
zničenípearl9.3.2011 11:17:39
Tak hlavně rychle odejdi,ať o Tobě radši ani neslyším,Ty grázle!
To Vám tak budeme věřit :)Petr9.3.2011 11:06:39
Že si na hejtmantsví u Vás rozdělila vliv ODS a ČSSD je známé snad každému!!
Re:To Vám tak budeme věřit :)Věruše10.3.2011 11:51:23
Jihočeská mafie se dosazením všehoschopného Stráského za ředitele parku Šumava vrhla na poslední nerozkradený žvanec v Jihočeském kraji.To vše za podpory vlády,která se zove protikorupční.
 

Hluboká nad Vltavou - Zde bude ráj. Platí EU

     Vážení přátelé,
 
     jak to tak vypadá, Mladá Fronta umí vytvořit i pěkné články. Jak už jsem napsal v kritikách MF při článcích o náměstku Podholovi, několik dobrých novinářů v MF určitě je. Mladou Frontu odebíráme v Pizzerii už několik let a já vždycky prosím obsluhu pizzerie, aby dávala na začátek přílohu Jižní Čechy. Mezi celostátní a jihočeskou sekcí je veliký rozdíl. 
 
     Ladislav Vrábel 
 
Mf, Mladá fronta 
 
Zdroj: Mladá fronta Dnes | 14.3.2011 | rubrika: publicistika | strana: 11 | autor: Václav Dolejší, redaktor MF DNES
 

Zde bude ráj. Platí EU

 

Hluboká nad Vltavou je českým dotačním šampionem. Příklad této obce ukazuje, že při rozdělování peněz z Evropské unie byly vždy nejdůležitější kontakty, nikoliv kvalita projektu.

 

Stojíme v městečku pod nádhernýmzámkem přestavěným podle anglického Windsoru. Ani ne pětitisícová Hluboká nad Vltavou přetéká penězi.

Leží kousek od Českých Budějovic, pro něž je zhruba tím, čím Beverly Hills pro Los Angeles. Na dobrou adresu se stěhují úspěšní podnikatelé, lékaři, umělci, sportovci. Zlaté město však nevzkvétá jen díky nim, zámku či zoologické zahradě a skoro půlmilionu turistů každý rok. Hluboká je hlavně naprostým rekordmanem v získávání dotací z Evropské unie.

Od roku 2007 doposud přiteklo z Bruselu do Hluboké dohromady rekordních 410 milionů korun. A to na celkem devatenáct projektů - ať už byla žadatelem radnice, nebo firma. To je zdaleka nejvíc v přepočtu na obyvatele. Konkrétně 85 tisíc korun na hlavu.

Před námi je osmnáctijamkové golfové hřiště na břehu Vltavy. Skoro od všech jamek máte výhled na známou bílou siluetu zámku. Hlubočtí hřiště postavili, aby přitáhli návštěvníky i mimo letní turistickou sezonu. Rozhodli se, že získají dotaci pět milionů korun z Unie na propagaci hřiště.

 

Golf proti drogám, lázně proti stresu

 

Jenže jak to udělat, aby Brusel přiklepl veřejnou podporu něčemu, co by se bez ní evidentně obešlo a má pověst zábavy pro horních deset tisíc? Je nutné geniální zdůvodnění: svůj projekt nazvali Golfem proti drogám.

"V dnešní době, kdy drogy volně pronikají již mezi mládež školou povinnou, nabídneme atraktivní alternativu trávení volného času.Heslo projektu zní: Žádný alkohol, žádné drogy, hraj s námi golf!" napsali do žádosti - a uspěli, miliony dostali. Na tohle v Bruselu slyší, za to je hodně bodů při hodnocení žádostí.

Silnice od golfových greenů odděluje lázně, jak všichni místní říkají právě dokončenému Relaxačnímu a regeneračnímu centru. Představují vůbec největší získanou eurodotaci - 142 milionů korun.

Původní záměr postavit opravdové lázně v Hluboké ležící v třináctikilometrovém ochranném pásmu kolem Jaderné elektrárny Temelín byl ovšem moc i na pružná unijní pravidla. Voda ze zkušebního vrtu nepřesvědčila úřady, že je dostatečně mineralizovaná, teplá a obsahuje přírodní léčivé prvky.

Proto se projekt musel předělat na kardiocentrum s lázeňskými službami, zaměřenými na prevenci onemocnění kardiovaskulárního systému a zvýšenou odolnost organismu vůči stresu.

Údiv, proč jsou z veřejných peněz štědře subvencovány na úkor jiných, budí celá řada dalších ziskových hlubockých podniků. Třeba přes 10 milionů korun pro luxusní Wellness Centrum Knížecí Dvůr, 12 milionů na opravu hotelu Podhrad anebo 35 milionů korun do jezdeckého Dvora Vondrov.

Dlouho šlo tak hladce nasávat dotace, jako by už Hlubočtí nevěděli, nač si je vymýšlet. Vzpomněli si, že někdy v 16. století byla ve městě tradice vinařství, tak proč si ji nepřipomenout. Na akci nazvanou Jihočeské slavnosti vína s průvodem, cimbálovou kapelou, mažoretkami a ukázkami lidových řemesel si řekli o 4,6 milionu. A samozřejmě je dostali.

Ponechme teď stranou podezření z manipulace, korupce či tunelování eurofondů, které v jižních Čechách prošetřuje policie. Je i bez toho vůbec správně, aby se z veřejných peněz mocně podporovalo místo, jemuž se daří i bez dotací? Proč raději nedotovat stavbu chybějící kanalizace v zapadlé šumavské vesničce nebo děravou střechu na základní škole?

"Obecně samozřejmě platí, že stát by měl dotovat především oblasti méně vyspělé, a to ať už jsou důvody primárně sociální, ekonomické nebo politické," říká Vladimír Žítek z katedry regionálního rozvoje Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.

Existují i hlasy pro podporu vyspělých oblastí s tím, že odsud se bohatství bude šířit do zbytku regionu - ve vlnách, jako když hodíte kámen do vody. "Ze společenského hlediska je však takový přístup jen obtížně obhajitelný, a proto také mechanismy rozdělování prostředků EU v rámci regionální politiky jsou nastaveny ve smyslu podpory zaostávajících oblastí," upozorňuje Žítek.

Hlubočtí svůj úspěch vysvětlují tak, že se prostě jen snaží. Místní populární starosta Tomáš Jirsa - intelektuál, majitel antikvariátu a též senátor za ODS - dokonce v žertu odmítá mluvit o úspěchu. "Na to, jak čerpat peníze z EU, jsme se poctivě připravovali dávno před vstupem země do Unie. Jezdili jsme se to učit do partnerských měst, najali zaměstnance. Umíme to, podáváme daleko nejvíce projektů. Já bych si dokonce přál, abychom měli vyšší procento úspěšnosti našich žádostí," vysvětluje charizmatický Jirsa ve své kanceláři na radnici.

 

"I syn se mě ptal, jestli jsem kmotr"

 

Pro jiné vysvětlení se musíme přesunout do lovecké restaurace Hubert u parkoviště. Na zdi mezi parožími, vycpanými jeleními hlavami a mysliveckými trofejemi visí fotografie prominentních hostů, kteří už podnik navštívili.

Přijeli sem za štamgastem Pavlem Dlouhým, vlivným a obávaným mužem, jemuž je přikládaná až mytická moc. Všechny jeho funkce by zabraly samostatný článek - člen výkonné rady ODS, hlubocký místostarosta, předseda jihočeské agrární komory, sedí v představenstvech nebo dozorčích radách dalších podniků a institucí...

Chcete-li něco zařídit, musíte právě sem. Kvůli tomu všemumáDlouhý přezdívku "jihočeský kmotr ODS", ale raději má jinou - "kníže z Hluboké".

"Označení kmotr je pro mne úsměvná záležitost. Přišel s ní ze školy i můj desetiletý syn Pavlík, kterého se na to děti ptaly. Tak jsem mu připomněl, jak jsme v kostele byli na křtu malého chlapečka jednoho mého známého. Kmotrem jsem dokonce několika dětem," směje se Dlouhý. "Jsem zvyklý na to, že se říká, že za všechno může Dlouhý. On to zařídil, tvrdí někteří lidé. Mám vliv na hodně věcí a je to vliv legitimní. Zacházím s ním ale tak, jak se má."

 

Bratranci to zařídí Jak to tedy dělá?

 

V souvislosti s eurodotacemi je nutné zmínit Dlouhého funkci v takzvaném monitorovacím výboru Regionálního operačního programu Jihozápad. Tady nejen dohlíží nad rozdělováním dotací z EU v Jihočeském a Plzeňském kraji, ale také schvalují kritéria pro výběr financovaných akcí.

Prozíraví Hlubočtí se na dotace z Bruselu začali chystat už v roce 2002, kdy na radnici zaměstnali mladého právníka Jana Šmidmayera, který právě dokončil školu. Tehdy, po povodních, pomáhal získávat státní dotace na opravy. Pak ho vyslali na stáže do partnerských měst vNěmecku a Rakousku, aby se od nich naučil, jak získat eurodotace. Pětadvacetiletý Šmidmayer se vrátil, aby na radnici ihned podal výpověď.

Ze Západu si totiž přivezl úplně jinou zkušenost - že největší kšeft je zprostředkovávat dotace. Zjistil totiž, že stostránkové žádosti o peníze jsou administrativně tak složité, že je málokdo zvládne sám vyplnit a podat. Za provize to tam dělají zprostředkovatelské agentury a velmi dobře z toho žijí. V létě 2003 proto Jan Šmidmayer zakládá vlastní společnost G-Project.

O pár let později následuje další důležitý krok. Šmidmayerův bratranec Jiří Trnka, rovněž obyvatel Hluboké nad Vltavou a taktéž právník, je v březnu 2007 dosazen jihočeskou ODS do funkce ředitele Úřadu regionální rady regionu Jihozápad. To zrovna začíná evropská sedmiletka, která pro "Trnkův region" v období 2007 až 2013 vyčlenila sumu na dotace 620 milionů eur, v přepočtu 15,5 miliardy korun.

Role Jiřího Trnky byla klíčová. Jako řediteli mu podléhají zaměstnanci úřadu, mimo jiné takzvaní hodnotitelé. To jsou lidé, jimž skončí na stole stovky nejrůznějších žádostí měst, obcí či firem o evropské dotace na vše možné. Mají ohromnou moc. Šanci uspět má v průměru tak čtvrtina a oni rozhodují, komu miliony přiklepnou, a komu ne. Lze to nějak ovlivnit? Nejprve politici stanoví oblasti jako školství, silnice nebo třeba cestovní ruch a rozdělí na ně peníze.Oty pak soupeří žadatelé. Jejich projekty posuzují hodnotitelé tak, že jim - hodně subjektivně - přidělují body od 0 do 100. Kritérií je mnoho a mají různou váhu. Dva hodnotitelé se mohou lišit klidně o čtyřicet bodů.

Jsou sice nezávislí a jejich nadřízený Trnka jim nic nemohl vnucovat, ale teoreticky bohatě stačilo, aby se před nimi jen tak mimochodem zmínil, který projekt se mu zrovna líbí a který ne.

Šmidmayer vždy říkával, že "bodíkům je třeba jít naproti". Chcete-li třeba golfové hřiště, pak nejlépe jako rekultivaci bývalé skládky, v přilehlé restauraci zaměstnat nejlépe postižené ženy z menšiny a na střechu dát solární zdroj energie.

 

Nevinný fotbálek, nebo spolčení?

 

Sám Trnka coby vášnivý fotbalista chodil v Hluboké na pravidelný fotbálek, kde se občas ukázal bratranec Šmidmayer, starosta Jirsa či místostarosta Dlouhý. O rok později, v létě 2008, už v tom rozčarovaní starostové ostatních obcí začali vidět spolčení.

Zvlášť když Jan Šmidmayer rád s chutí připomínal, že ředitel Trnka je jeho bratranec. Jako by nepřímo vzkazoval, že kdo nepodá projekt skrz jeho agenturu, nemá šanci uspět a získat peníze.

G-Project byl ze všech zprostředkovatelů opravdu nejúspěšnější, vyřizoval většinu hlubockých dotací. "Byl největší zpracovatel projektů v regionu, podával jich třikrát víc než druhá nejaktivnější agentura. To, že jsme příbuzní, nebylo tajemstvím a pro mne to bylo spíše přítěží a komplikací kvůli nejrůznějším podezřením," říká dnes Trnka.

Jenže asi padesátce starostů došla trpělivost, když opakovaně neuspěli s žádostmi o peníze na opravy škol nebo ulic. "Navíc evropské peníze měly snižovat rozdíly mezi venkovem a městy. Jak je potom možné, že jdou hlavně do měst?" zlobil se starosta Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku Karel Matějka.

Starostové podepsali protest a případem rozdělování unijních peněz na jihu Čech se začali zabývat policisté. Odposlouchávali Jiřího Trnku a šéfa hodnotitelůMartina Půlpytla, oba později obvinili z manipulací. Na půl roku se zastavil tok peněz z Unie do celého regionu a všechny projekty se znovu musely přebodovat.

To už se vyměnila jihočeská krajská vláda, regionální volby vyhrála ČSSD a hejtmanem se stal Jiří Zimola. Jeho snaha odvolat Jiřího Trnku nevyšla, protože sociální demokraté museli do koalice s ODS a ta ho podržela.

Hladoví sociální demokraté po letech v opozici přišli s tím, že po tučných letech pro Hlubokou a další modré obce teď chtějí dotace pro změnu pro ty své, oranžové. Jenže to udělali moc přímočaře a natvrdo, žádná nevinná debata u piva po fotbálku.

Metody nového krajského vedení v minulém týdnu popsala MF DNES. Zimolův tajemník Petr Podhola předložil Trnkovi seznam s projekty, které mají dotace dostat. K jeho smůle si tento nátlak Trnka skrytě nahrál - a záznam teď zveřejnil jako svůj trumf, že na něj tlačili sociální demokraté.

On sám to považuje za důkaz, že jeho policejní obvinění je jen pomstou sociální demokracie za to, že jejím přáním nevyhověl. A že tedy není stíhaný kvůli přihrávkám dotací do Hluboké. Tak či onak, vláda nad dotacemi dnes už není v Trnkových rukou. Co to bude znamenat pro Hlubokou?

 

(Václav, Dolejší, redaktor, MF DNES)

 

---

 

Dotovat úspěšné místo jako Hluboká je obtížně obhajitelné, protože základním principem rozdělování peněz EU je podpora zaostalých oblastí.

  

Někdo mne chce zničit, reaguje na skandál hejtman Zimola

Někdo mne chce zničit, reaguje na skandál hejtman Zimola

Parlamentní listy 

Zdroj: http://www.parlamentnilisty.cz/kraje/jihocesky/190885.aspx

 

Někdo mne chce zničit, reaguje na skandál hejtman Zimola

9.3.2011 10:57 - Nátlak na šéfa úřadu pro rozdělování evropských dotací Jiřího Trnku měl údajně vyvíjet náměstek českobudějovického primátora a extajemník jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly, vlivný politik ČSSD Petr Podhola. Chtěl po bývalém šéfovi úřadu pro přidělování evropských dotací Jiřím Trnkovi, který čelí obvinění ze zmanipulování evropských dotací, aby zvýhodnil dvacet uchazečů o evropské dotace. Uvádí to deník MF Dnes.

Jihočeský hejtman Jiří Zimola to ale kategoricky odmítá. „Nic takového jsem já nedělal, žádné příkazy jsem nedával. Nevěděl jsem o tom. A pokud by se to stalo, nesouhlasím s tím," uvedl hejtman, který patří mezi nejoblíbenější v zemi.

Právě to může být jedním z důvodů, proč na světlo světa vyplynuly tyto informace. „Je to jen snaha zdiskreditovat oblíbeného hejtmana. Navíc máme před zásadním sjezdem ČSSD. Někdo mne chce prostě zničit," míní první muž kraje, který zanedlouho oslaví své čtyřicátiny.

Podezření, které se nyní objevilo, z ovlivňování, se mělo odehrát před dvěma lety, když byl Petr Podhola tajemníkem hejtmana. Podle MF Dnes se při nátlaku odvolával na to, že je to přímý zájem hejtmana. Případ se opírá i o nahrávku z jednání s tajemníkem Podholou, kterou si Jiří Trnka tajně pořídil.

Sám Trnka se půl roku poté ocitl ve vazbě za údajné manipulace. A tvrdí, že je stíhán právě proto, že odmítl zvýhodňovat kamarády politiků. Na vše prý upozornil teď, protože se už půl roku marně snaží upozornit policii, aby v jeho kauze prošetřila i roli hejtmana Jiřího Zimoly a jeho pravé ruky Petra Podholy. Mezitím se Podhola dostal na českobudějovickou radnici, kde je náměstkem primátora pro školství a sociální věci.

Hejtman prý vyvíjel nátlak

Podhola měl nejdříve předat Trnkovi seznam projektů, pro něž firmy žádaly evropské dotace. „Tuto první schůzku nahranou nemám, ale pan Podhola mi na ní v červenci 2009 předložil seznam projektů a u dvaceti z nich udělal tečky, a řekl, že zatečkované projekty by měly na přání hejtmana projít," říká Trnka.

Za označenými projekty stáli podle něj lidé z ČSSD nebo hejtmanovi blízcí podnikatelé. 
Protože však výběrová komise 15 ze zatečkovaných projektů nedoporučila ke schválení pro nesplnění základních podmínek, pozval si Podhola Trnku na kobereček. Tuto schůzku si už Jiří Trnka nahrával. Odehrála se 20. srpna 2009.

„Předpokládal jsem, že když jste dostal nějaké informace, tak jste je nedostal jenom proto, abyste je strčil někam do šuplíku," spustil na Trnku tajemník Podhola. A o pár minut později zdůraznil, že označené projekty byly zájmem hejtmana. „Náš minulý rozhovor na vás nezanechal vůbec žádnou stopu a nějaká přání, která měl pan hejtman, tak jsou vám jedno," říká Podhola na skryté nahrávce, kterou má nyní deník k dispozici.

Trnka podle záznamu odpověděl: „Panu hejtmanovi jsem říkal, že je to proces, do kterého nemohu ani nehodlám zasahovat."

Podhola vydal jen krátké prohlášení: „Nebudu se k tomu vyjadřovat. Ale s policií jsem připraven na vyšetření spolupracovat."

Zimola vše odmítá

Hejtman vše odmítá: „Nic takového jsem nedělal, o ničem jsem nevěděl. Skutečně, pokud by se něco takového stalo, rozhodně bych s tím nesouhlasil. Asi vím, odkud vítr vane. A jsem si jist, že je to snaha o diskreditaci mé osoby," uvedl Jiří Zimola.

Ten je totiž také možným žhavým kandidátem na některou z nižších funkcí v předsednictvu ČSSD na sjezdu, který se už za pár týdnů odehraje v Brně. Už nyní je předsedou jihočeské ČSSD a stínovým ministrem pro místní rozvoj. Očekává se, že by právě druhý nejmladší hejtman mohl zastávat post místopředsedy sociální demokracie.

„Je to jasná snaha Jirku zničit. Vždyť tohle by musel udělat někdo, kdo nepřemýšlí a nemá v hlavě nic, protože to by bylo tak strašně rizikové, něco takto chtít ovlivňovat. A Jiří Zimola je nadprůměrně inteligentní člověk. Má však jen jedno minus, že se místy obklopil lidmi, kteří ne vždy s ním hráli fér a to se mu teď může vymstít," říkají někteří z členů jihočeské ČSSD, kteří ale stoprocentně stojí za Zimolou.

Více:

Hejtmanův muž žádal o manipulaci dotací, ukázala nahrávka 

Autor: Radek Kraus

Hejtman Zimola má co vysvětlovat.

Mladá fronta se pro mě zapsala opravdu mezi bulvár a to ještě placený a neobjektivní. Mate nás nesmysly, které by nikdo jiný nemohl brát vážně. Když jsem si poslechl nahrávku, došel jsem k názoru, že na ní opravdu moc není. Náměstek Podhola se snaží panu Trnkovi naznačit, že nemá radost z toho, že pan Trnka nevyhověl přání hejtmana. Toť vše. Podhola si tady hraje na mocného a důležitého politika a toho využil pan Trnka, který rozhovor nahrál a ještě trochu přihrával. Nikdo nenabídl výhodu, peníze, funkci, atd. Nejde o žádnou korupci.

Podhola jen operoval se jménem pana Zimoly. Toť vše. Žádné, "když neuděláte, tak.., nebo když uděláte, dostanete...  Žádná korupce, ani pokus o ní. Jen politický nátlak. Pan Podhola se zachoval poněkud nepochopitelně, když řekl panu Trnkovi, aby si vypnul mobil a vyndal baterii. To je divné. Možná chtěl vypadat důležitěji. Takové chování bych odsoudil a kdyby něco takového zkusil na mě, asi bych se jej zeptal, proč bych měl vypnout mobil. Pan Trnka ovšem šel do předem připravené pasti. Řekl bych, že pan Podhola je spíše obětí než lumpem, a to říkám na rovinu, že se s panem Podholou neznám. Další závažnou otázkou je: "Proč Trnka nešel na policii?" Podle mého je odpověď jasná. Jde o bublinu, která je uvnitř prázdná. Policie by zjistila, že není čím se zabývat. Předpokládám, že pátek bude poslední den masáže Mladé Fronty, příští týden už bude věc za námi. Pochybení úředníků ODSH, i když si to novináři nejsou schopni uvědomit, je mnohem závažnější a reálnější problém.

Ladislav Vrábel

iDNES.cz

Jihočeského hejtmana Jiřího Zimolu čeká v pátek ráno cesta do Prahy na jednání nejužšího vedení ČSSD. Stranickému grémiu bude vysvětlovat, jak to bylo s rozdělování evropských dotací v jeho regionu. MF DNES zjistila, že Zimolův bývalý tajemník tlačil na to, aby peníze dostali známí hejtmana a firmy spřízněné s politiky ČSSD.

Hejtmana Jiřího Zimolu si pozvalo vedení ČSSD, aby vysvětlil, proč se jeho tajemník snažil ovlivnit rozdělování evropských dotací. foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

"Pan Zimola nám přijde celou záležitost vysvětlit. Je to standardní postup, který v podobných případech vždy volíme. Pan hejtman, který je zároveň předsedou naší krajské organizace, mi slíbil, že dorazí," řekl iDNES.cz Sobotka.

 

"Nemám kromě článku MF DNES žádné další informace o kauze. Očekávám, že kolega Zimola bude v pátek informovat politické grémium ČSSD a já si udělám poté na základě jeho informací a informací z médií jasnější obrázek i názor," uvedl jeho protikandidát při volbě předsedy strany, hejtman Michal Hašek.

 

"Obecně platí, že při policejním vyšetřování záležitosti evropských dotací z Regionálního operačního programu Jihozápa musí kraj, úředníci i politici poskytnout policii maximální součinnost, to se týká i jihočeských hejtmanů Zimoly a Zahradníka (předchůdce Zimoly - pozn. redakce)," uvedl pro iDNES.cz Hašek.

 

Další přední politici strany si vybírali "bobříka mlčení" a nereagovali ani na SMS s otázkou, co říkají případu, na který poukázala středeční MF DNES.

 

Jiří Trnka, který byl v letech 2007 až 2010 ředitelem Úřadu Regionální rady Jihozápad, jenž rozhoduje o dotacích z Evropské unie pro Jihočeský a Plzeňský kraj, si tajně pořídil nahrávky, jimiž chce dokázat manipulaci ze strany tehdejšího hejtmanova blízkého spolupracovníka Petra Podholy.

 

Na jedné z nich Podhola, nyní náměstek českobudějovického primátora a asistent poslankyně Vlasty Bohdalové, Trnkovi vyčítá, že "přání, která měl pan hejtman", jsou mu jedno.

 

audio:

Vidím, že přání pana hejtmana jsou vám jedno

 

Trnka tvrdí, že po něm Podhola chtěl, aby zvýhodnil dvacet konkrétních projektů. Hejtman Zimola trvá na tom, že o ničem takovém vůbec nic nevěděl. A upozorňuje, že kvůli manipulacím s dotacemi je naopak nyní stíhán Trnka.

 

Zimola: Nahrávka je stará několik let. Může to souviset se sjezdem ČSSD

"Nechci spekulovat o tom, zda je celá záležitost spojena se sjezdem sociální demokracie a mojí kandidaturou na pozici místopředsedy ČSSD, byť skutečnost, že nahrávka je několik let stará, i tuto interpretaci umožňuje," řekl jihočeský hejtman. Zimola patří mezi přední spojence Michala Haška, jihomoravského hejtmana, který se utká se Sobotkou o předsedu strany. Patří také mezi lidi, které by Hašek rád viděl v novém vedení sociální demokracie.

 

Pokud by se ukázalo pochybení kohokoli ze sociální demokracie, je podle Zimoly na místě, aby byl potrestán jako kdokoli jiný. Kvůli policejnímu vyšetřování machinací při rozdělování evropských dotací v Jihočeském a Plzeňském kraji se vyplácení dotací o rok zdrželo a všechny podané projekty byly posuzovány znovu. Původně jich uspělo 177, po přehodnocení dotaci získalo 140.

 

Kvůli obvinění Podholy se ve středu sešli členové koalice českobudějovické radnice, kterou kromě ČSSD tvoří hnutí Občané pro Budějovice a TOP 09. Informace, které se objevily v tisku, považují za znepokojivé, a to i kvůli tomu, že se rozdělováním evropských dotací zabývá policie. "Zatím je kauza na svém počátku. Nevíme víc, než je v médiích," uvedl primátor Juraj Thoma.

 

Kam dál?

 

 

 

 

O manipulaci s dotacemi jsem nevěděl, říká hejtman Zimola

27.  O manipulaci s dotacemi jsem nevěděl, říká hejtman Zimola »
Mladá fronta Dnes | 9.3.2011 | rubrika: z domova | strana: 3 | autor: vdo
PRAHA (vdo) Jihočeský hejtman Jiří Zimola z ČSSD popírá, že by on či jeho tajemník manipulovali s dotacemi z EU. Věděl jste o tom, že váš tajemník Petr Podhola předložil ...

 

 

27.  O manipulaci s dotacemi jsem nevěděl, říká hejtman Zimola

 

PRAHA (vdo) Jihočeský hejtman Jiří Zimola z ČSSD popírá, že by on či jeho tajemník manipulovali s dotacemi z EU.

 

Věděl jste o tom, že váš tajemník Petr Podhola předložil panu Trnkovi seznam dvaceti preferovaných projektů, které mají s žádostí o dotaci uspět?

 

O ničem takovém jsem nevěděl.

 

Petr Podhola seznam označil za "přání pana hejtmana". Je to tak?

 

Nevěděl jsem o tom, a pokud by se tak opravdu stalo, pak s tím naprosto nesouhlasím.

 

Vyčítal jste vy osobně Jiřímu Trnkovi, že když vám nevyhoví, tak se o něj postaráte a mohl by skončit někde zavřený?

 

Panu řediteli Trnkovi jsem vyčítal neochotu lépe a transparentněji zúřadovávat proces námitkového řízení ze strany žadatelů o dotace.

 

Nelíbilo se mi, že žadatelé nemají žádnou možnost zjistit, kde ve svém projektu ztratili body a zda toto hodnocení bylo objektivní.

 

Pan ředitel nebyl propuštěn, proti tomu se vždy stavěla jihočeská ODS.

 

(vdo)