Dotace EU
Evropské dotace bude soudit Městský soud v Praze
Vážení přátelé, kauzu ovlivňování evropských dotací 5. výzvy ROP Jihozápad bude řešit Městský soud v Praze. Městský soud v Praze už podruhé požádal o přesunutí případu na Krajský soud v Českých Budějovicích, ovšem Vrchní soud v Praze této žádosti nevyhověl a jako místo souzení určil právě Městský soud v Praze. První líčení je nařízeno na 28. března.
5. výzva ROP JZ byla vyhlášena v březnu 2009 a mělo v ní být rozděleno více než 3,7 miliardy korun. Po zastavení vyplácení peněz z této výzvy vznikla mnoha subjektům škoda. Policie obvinila ředitele Regionální rady Jihozápad Jiřího Trnku a vedoucího územního odboru implementace programu České Budějovice Martina Půlpytla. Oběma hrozí až 12 let vězení. Obviněni jsou ze zneužívání pravomoci veřejného činitele, pletich při veřejné soutěži a veřejné dražbě a poškozování finančních zájmů Evropských společenství. Pan Trnka již strávil tři měsíce ve vazbě, pan Půlpytel byl stíhán na svobodě.
Rozhodně se jedná o úspěch policie, nicméně gang rozbit nebyl. Hlavní mozky stále ovlivňují chod naší země na nejvyšších úrovních a dva mladí lidé, jeden z nich má velmi malou dceru, pravděpodobně půjdou do vězení.
Ladislav Vrabel
Kraj chce modernizovat českobudějovické letiště i bez dotace z Unie
Vážení přátelé, nevím, jak často létáte do zahraničí, já za posledních pět let letěl asi třicetkrát, možná trochu více, ale nepociťuji žádnou zvláštní potřebu mezinárodního letiště. Dojet do nedalekého Linze, Prahy nebo Brna mi nedělá problém. A to i přesto, že nejčastěji létám do Londýna, tudíž mě cesta na letiště stojí stejně času, jako samotný let. I když si uvědomím tyto souvislosti, nemám potřebu mezinárodního letiště na Plané. A kdo ano? Možná někdo, kdo létá častěji, možná naši megalomanští politici, kteří ale neutrácejí peníze své, nýbrž naše společné. Možná by se naši politici mohli zeptat Jihočechů a teď nemyslím politickou stranu složenou z odpadlíků z ODS, kteří se snaží získat zpět své politické postavení. Myslím nás Jihočechů, občanů, kteří tu žijeme, třeba v referendu.
Read more: Kraj chce modernizovat českobudějovické letiště i bez dotace z Unie
Také na Vás vyskakují reklamní bubáci?
Zdroj: http://ceskobudejovicky.denik.cz/, 3. 1. 2012
Také na Vás vyskakují reklamní bubáci?
Letiště nebude! Byznys firem není veřejným zájmem
V českobudějovickém zastupitelstvu se poslední roky hovořilo o dotaci z EU na výstavbu mezinárodního letiště jako o hotové věci. Podobně jako o dotaci na splavnění Vltavy. Zdá se ovšem, že i miliony investované do výstavby mezinárodního letiště jsme mohli využít lépe, protože ani stavbu mezinárodního letiště v Plané Evropská unie ze svých fondů nepodpoří. Částka přes 400 milionů z dotačních fondů EU vyplacena nebude. Podrobné informace přináší dnešní vydání Týdeníku Budějovicko. http://www.jihocesketydeniky.cz/clanek/budejovicko
Je mi to trochu líto, protože létám poměrně často, na druhou stranu mohu zodpovědně říci, že o mnoho nejde. Létat můžeme i z nedalekého Linze, Prahy, nebo Brna.
Problém to asi bude pro některé podnikatele, především asi pro Františka Jelena z ODS. Ten se totiž v této investiční akci angažoval z lidí, které znám, nejvíce. I zde ovšem spatřuji spoustu prostoru pro nové nápady a možnosti pro nové podnikatelské záměry. Pan Jelen na mne na poslední adventní neděli (černé smuteční neděli), když jsem prodával od rána na Zlaté vánoční uličce punč, celkem nevkusně pokřikoval, že máme nejhorší punč ve městě. Prý se to nedalo pít, a to ochutnali všechny. To, že ochutnali všechny, bych jim dle stavu věřil, ale na námitku o špatném punči jsem panu bývalému investičnímu náměstkovi opáčil, že jeho nechuť zřejmě bude způsobena čímsi jiným, než obsahem kelímku. Reakce ostatních návštěvníků našeho punčového stolku vypovídaly o opaku. Lidé se vraceli a náš punč byl v 16.00 hodin kompletně vyprodán. To ale není podstatou mé úvahy. Spíše než kvalitou punče, který máme zakázáno radou města před pizzerií prodávat, bych se rád zabýval příležitostí pana zastupitele Jelena. Teď, když to vypadá, že se mezinárodní letiště stavět nebude ... Fresh Pizzerii u Žáby rada města zakázala prodávat punč na Piaristickém náměstí ... Spousta volného času, prázdné Piaristické náměstí ...
Mě by jenom zajímalo, kolik by panu Jelenovi přišlo lidí pochválit jeho punč. Co myslíte?
A je byznys soukromých firem dle pravidel pro přidělování dotací EU veřejným zájmem?
A víte kolik stojí let soukromým letadlem na jednání investičního náměstka do Králového Hradce a zpět? Anebo měl pan investiční náměstek zrovinka pár hodin volno ve své funkci náměstka a letěl do Hradce jako byznysmen Jelen?
A kdo zaplatí za škody způsobené špatně zadanou stavební akcí našeho zimního stadionu? Nebo je to jedno, že máme ledovou plochu sice novou, ale asi o metr kratší, než je standardní rozměr pro hokejové soutěže, které se díky naší skvěle zorganizované investiční akci v Českých Budějovicích nepořádají, ani pořádat nebudou?
A oněch pět milionů soukromému hokejovému klubu? To je standardní podpora podnikání v Českých Budějovicích?
Zdá se, že v tom hokeji máme celkem slušný hokej a v tom mezinárodním létání tak trochu létáme. A ve zplavňování plaveme a v teplárně nám "" hoří koudel.
Ovšem nejen investiční náměstek Jelen pracoval na projektu mezinárodního letiště za podpory dotací z EU.
Zavzpomínejme:
"Martin Kuba (ODS) - 1. náměstek hejtmana - zabezpečování úkolů v oblastech regionálního rozvoje, evropské integrace, spolupráce s Úřadem Regionální rady regionu soudržnosti Jihozápad, územního plánování, stavebního a územního řízení, investic v dopravě, dopravní obslužnosti a silničního hospodářství."
A co na to pan ministr průmyslu? Kdo vyhodnotí osobní politickou zodpovědnost za vedení investic na Kraji a mimo jiné také za řízení čerpání evropských dotací na Krají?
On vlastně i ten počet vzletů, který jedním ze základních argumentů našich politiků z ODS, je nesmyslem. Sám létám a mám kamarády na letišti v Plané. Někdy jsem při tréninku za den zvládl i desítky vzletů a přistání sám. A kdo čísla o počtu vzletů a přistání připravoval? Podle čeho?
Ono se to tak nějak vědělo, že? (viz článek níže)
Ladislav Vrabel
Dotace má spojit České Budějovice se světem, její zadání je ale prý účelové
České Budějovice – Modernizované letiště v Plané u Českých Budějovic se má stát uzlem, který spojí jihočeskou metropoli se světem a nahradí chybějící infrastrukturu v podobě železničního koridoru a dálnice. Kraj a město ovšem na přeměnu zchátralého vojenského areálu na moderní odbavovací prostor pro mezinárodní lety nemají dostatek peněz. A tak i tady mají přijít na pomoc evropské dotace. Jenže už se zvedá první vlna kritiky. Dotace pro slibně naplánovaný projekt byla podle opozice vypsána tak, že na ni nedosáhne nikdo jiný, což odporuje unijním pravidlům.
Celý článek zde: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/96183-dotace-ma-spojit-ceske-budejovice-se-svetem-jeji-zadani-je-ale-pry-ucelove/
Zdroj: http://ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/letiste_provoz_cb20090113.html
Dvakrát větší nárůst letů v minulém roce zaznamenalo Letiště České Budějovice v Plané. Statistické údaje svědčí o tom, že zájem o létání na jihu Čech se stále zvětšuje.
„Za uplynulý rok se zde uskutečnilo přes dvanáct tisíc vzletů a přistání, což je ve srovnání s rokem 2007 dvojnásobný počet pohybů. Nejvyužívanější bylo letiště v květnu, rušné byly ale všechny letní měsíce, s tím že turistická sezona v podstatě končila až v říjnu,“ uvedla mluvčí společnosti Jihočeské letiště České Budějovice Martina Vodičková.
http://ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/letiste_dotace_cb20081221.html
„Jihočeské letiště není šťastnou volbou z hlediska priorit. Hrajeme příliš mnoho simultánních partií,“ myslí si o letišti vzhledem k finančním možnostem města opoziční zastupitel Svatomír Mlčoch.
Zdroj: http://www.podnikatel.cz/clanky/letiste-v-plane-v-rukou-jihoceskeho-kraje/
Letiště v Plané v rukou Jihočeského kraje
Letiště v Plané u Českých Budějovic převedlo ministerstvo obrany na Jihočeský kraj. Letiště má zatím licenci jen pro neveřejné mezinárodní lety. Na vybudování terminálu a dalšího vybavení letiště by měla jít půl miliardová dotace z Evropské unie. Velká dopravní letadla by mohla v Plané přistávat již v roce 2009.
Převod bývalé bojové části vojenského letiště za 134 milionů korun schválila vláda již začátkem května.
Zdroj: ČTK
Zdroj: http://www.c-budejovice.cz/cz/zivotni-prostredi-bydleni-doprava/stranky/letiste.aspx
Letiště
Letiště České Budějovice
V areálu bývalého vojenského letiště v Plané u Českých Budějovic se postupně rozvíjí mezinárodní Letiště České Budějovice. V současnosti má status veřejného vnitrostátního a neveřejného mezinárodního letiště s vnější hranicí, kategorie 4C (délka dráhy větší než 1800 m, pro letadla s rozpětím křídel od 24 m až do 36 m).
V roce 2010 se uskutečnila první etapa rekonstrukce a modernizace Letiště České Budějovice, jejímž výsledkem je nově opravená budova řídící věže, zrekonstruovaná administrativní budova a zasíťování areálu, zahrnující vodovodní a plynové přípojky, včetně optických telefonních kabelů. Tento první krok, který vede k vybudování standardního regionálního mezinárodního letiště, stál investora, kterým je Jihočeský kraj, přes 65 milionů korun.
Po první etapě modernizace bude následovat etapa druhá, podstatně náročnější. Zahrnuje výstavbu nové odbavovací haly, rozšíření stojánky a zpevnění části dráhy, instalaci navigačních technologií a technologií pro řízení letového provozu a vybudování nezbytného technického zázemí. Financování tohoto projektu je podmíněno úspěšnou žádostí o dotaci z evropských fondů, konkrétně z Regionálního operačního programu Jihozápad.
Letiště České Budějovice chce být do tří let standardním, přiměřeně velkým regionálním leteckým přístavem, který bude schopen odbavit deset středně velkých letadel typu Airbus 320, nebo Boeing 737 denně, jižní Čechy přiblíží světu a Jihočeši odtud budou moci létat na dovolenou.
Letiště v Plané provozuje akciová společnost Jihočeské letiště České Budějovice, jejímiž jedinými vlastníky - každý s 50% podílem - jsou Statutární město České Budějovice a Jihočeský kraj. Pozemky v letištním areálu vlastní Jihočeský kraj, na nějž majetek bývalého vojenského letiště bezúplatně převedla Vláda ČR v květnu 2007.
Historie českobudějovického letiště sahá do 30. let 20. století, kdy vznik civilního letiště v Plané zaštítilo a finančně z valné části zajistilo město České Budějovice. Provoz zahájený v roce 1937 přerušila 2. světová válka, kdy letiště sloužilo pouze vojenským účelům.
Po válce na letišti krátce fungovala pravidelná linka Praha-České Budějovice, ale po komunistickém puči v roce 1948 začalo letiště opět sloužit jen vojenským účelům - až do nedávna. Zajímavou kapitolou v historii letiště je výcvik izraelských pilotů v roce 1948.
Slavné jihočeské losovačce předcházel varovný dopis pro hejtmana Zimolu
Přestože je Zimola hejtmanem, a zastupuje tak kraj navenek, může vnímat veškerou kritiku za losovačky jako nespravedlnost. Koaliční smlouva, kterou v roce 2008 uzavřela v Jihočeském kraji ODS a ČSSD, vymezuje sféry jejich vlivu. Za oblast regionálního rozvoje, evropské integrace, územního plánování, stavební a územní řízení, investice v dopravě a silniční hospodářství získala zodpovědnost na základě smlouvy ODS, konkrétně první náměstek hejtmana Martin Kuba, vlivný předseda jihočeské ODS. (Loni Kuba neúspěšně kandidoval na post místopředsedy ODS. Funkci nezískal, i když byl jeho podporovatelem vlivný podnikatel Pavel Dlouhý přezdívaný „kníže z Hluboké“.)
Jihočeský kraj si najal administrátora, který měl na starosti výběr vítěze zakázek. Administrátorem byla společnost Tercier, jež na losování spolupracovala s firmou Inženýrské služby Hradec Králové, které patřila policií zabavená losovací zařízení. Samotné losování prováděla firma Kleris, v jejímž vedení figuruje Roman Krist, jenž se angažoval v proslavené karlovarské losovačce.
„Zadavavatel (myšleno administrátor – pozn. red.) má v podmínkách smlouvy s Jihočeským krajem, že jím organizovaná soutěž bude korektní a v souladu s platnou legislativou. V případě, že se způsob losování ukáže jako nekorektní, stane se kraj poškozeným a bude po zadavateli vymáhat smlouvou stanovené odškodnění,“ dodává Zimola. Již ale nedodává, že může jít o časově zdlouhavý a právně složitý proces.
Úspora času a administrativy?
Subjekty, které vypisují užší výběrová řízení, uvádějí jako důvody, proč jim dávají přednost před otevřenými, časovou úsporu a méně náročnou a nákladnou administrativu. V případě Jihočeského kraje se takové předpoklady ukazují jako naprosto liché. Jak vyplývá ze zadávacích podmínek obou programů modernizace komunikací II. a III. třídy, byly cenové nabídky vylosovaných finalistů otevřeny 23. srpna. Kraj tedy zná jména možných vítězů programů P3 a P4, kteří podali nejvýhodnější cenovou nabídku.
Doposud – vzhledem k okolnostem, které po losovačkách nastaly – s nimi ale nebyly smlouvy uzavřeny. A těžko říci, kdy a jestli vůbec se tak stane. Kdyby bylo vypsáno otevřené řízení, kraj by sice musel posoudit cenové nabídky všech uchazečů, kteří se do tendru přihlásili, mohl si tak ale ušetřit nepříjemnosti s policejním vyšetřováním, potenciální oplétačky s Evropskou komisí nebo Evropským účetním dvorem a také riziko, že nestihne vyčerpat dotace z evropských fondů.
O výběrových řízeních, u nichž bylo použito elektronické losovací zařízení, si přečtete také v těchto článcích:
Losovačky o veřejné zakázky připomínají potravinový řetězec
Cinknutá jihočeská losovačka aneb Jak se hejtman Zimola mýlil
Kam se losovací mašiny pro veřejné zakázky hrabou na forbes v hospodě
Zdroj: http://www.ceskapozice.cz/domov/pravo-bezpecnost/slavne-jihoceske-losovacce-predchazel-varovny-dopis-pro-hejtmana-zimolu
Kdo zaplatí miliardu a půl za splavnění Vltavy?
Jak nás upozornil jeden ze čtenářů tohoto webu, tolik diskutovaná stavba splavnění Vltavy z Budějovic na Hlubokou a dále do Týna nad Vltavou nebude proplacena z fondů Evropské Unie. Jedná se o zhruba půl druhé miliardy, přesněji řečeno 1 341 000 000 Korun. Zajímalo by mě, co nám k tomu řeknou naši političtí představitelé.
Především volám po zodpovědnosti a tady mne zajímají dvě kritéria:
1) Kdo je za pochybení zodpovědný?
2) Jakým způsobem bude potrestán?
3) Jakým způsobem nahradí škodu způsobenou svým jednáním?
Celá investice by podle www.aktualne.cz mohla být podána jako turistický projekt. Jak by ovšem bylo možné prokázat výdělečnost této akce, když o jízdu parníkem žádný větší zájem není a Město dělá, co je v jeho silách, aby od návštěvy Českých Budějovic odradilo i to málo turistů, které se k nám odvážilo přijet?
Ladislav Vrábel
Zdroj: http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=714469
Splavnění Vltavy na dvou úsecích mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou ztroskotalo na jednoduchém předpisu. Projekty byly prosazeny jako tzv. vodní dopravní cesta, na úzkém horním toku národní řeky se však mohou plavit maximálně výletní parníky. Tím stavba nesplnila na rozdíl třeba od Labe meziKolínem a Děčínem evropskou normu.
Investovat do horní Vltavy by bylo teoreticky možné, kdyby Jihočeský kraj představil investici jako turistický projekt. Tomu však stála v cestě další nesplnitelná podmínka, totiž prokázat, že investice bude skutečně vydělávat.
Ministr Dobeš dává odpovědnost za ztracených 11 miliard úředníkům a politikům, kteří o stavbách rozhodli. Nebude však požadovat jejich potrestání.
„Výdaje, které budou zatíženy nesrovnalostmi a které nebude možné uplatnit k refundaci ze zdrojů Unie, budou muset být plně hrazeny z národních zdrojů," shrnuje Dobešovo řešení mluvčí Kočová.
Dokončeny budou i stavby, o kterých je už před dokončením jisté, že peníze z Bruselu nedostanou. Vedle dálnice D8 se to týká dokončení plavebního úseku z Hněvkovic do Týna nad Vltavou.
Ministr chce dokonce zachránit slíbené dotace z projektů, které Brusel odmítl, a připravuje další dopravní stavby, aby nepoužité peníze utratil.