MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Thursday, Sep 19th

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Projekt jižní spojky v oblasti Malého jezu

Vážení přátelé, připadá mi poměrně zajímavé, že veřejné diskuze se na magistrátu zůčastnili pouze tři zastupitelé. Primátor Thoma, zastupitel Rataj, který se dopravě věnuje již od svého zvolení do ZM a zastupitel Nadberežný. Paní náměstkyně Popelová, pod níž tato akce spadá, dala namísto účasti na veřejné diskuzí o této kontroverzní stavbě přednost služební cestě do Prahy.

Ladislav Vrábel

 

 

Projekt jižní spojky v oblasti Malého jezu v Českých Budějovicích

Zdroj: ČRo - České Budějovice, Bez obalu, hosté: Jaromír Kardašinský, Petr Šimek, Tomáš Mráz, Karel Kladenský, pan Nedorost, Juraj Toma, Ivana Popelová,Martin Kuba

Moderátor (Moderátor):

Pravidelná rubrika s názvem Bez obalu má dnes tak trochu letní souvislosti. Oblast Malého jezu v Českých Budějovicích, o níž se mimo jiné bude jednat, je totiž oblíbenou lokalitou k letním radovánkám Budějovických. Ohrožuje ji ale projekt dopravní jižní spojky. A to je tudíž tématem bouřlivých debat v krajském městě. Jedni si stěžují, že transitní doprava znehodnotí jejich nemovitosti, že zničí právě toto klidové území, nebo že povede i kolem nemocnice. Druzí tvrdí, že dopravní situaci je potřeba řešit. Názory obyvatel i radních vyslechl a zaznamenal autor dnešní reportáže natočené bez obalu, Martin Pokorný.

 

Navrhovat tuto komunikaci 1 kilometr od centra města je obyčejný politický grázlovství lidí ...

 

Nezlobte se, ale vést, řekl bych, hustou dopravu kolem nemocnice, kolem nového dětského oddělení, mi připadá už úplně nešťastné.

 

Zase nepřišla žádná připomínka, takže to zastupitelstvo tím pádem ...

 

Jihočeský kraj v tom ani nemůže a ani nechce cokoliv činit, a je to čistě ...

 

Ty lidi prostě se k tomu tématu začali vyjadřovat až teď.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

V Českých Budějovicích se v poslední době hodně mluví o takzvané jižní spojce. Je to pracovní název silnice 2. třídy, která má spojit silnici E55 se zanádražní komunikací a později s dálnicí. Územní plán počítá s jižní spojkou už od roku 2000. Vloni v červnu zadalo vedení města změnu její trasy. Skutečnou bouři nevole ale vzbudila jižní spojka teprve před pár týdny, když si lidé uvědomili, že v jejich blízkosti mají jezdit desítky tisíc aut denně včetně nákladní dopravy. Doposud jim to totiž takto na rovinu nikdo neřekl. Jižní spojka má podle původního plánu přemostit Malši souběžně se železničním mostem u Malého jezu. Do klidové a rekreační zóny města se tak dostane hluk náklaďáků a přibližně 15 tisíc aut denně. Za své mají vzít zahrádky, nohejbalové hřiště a také tenisové kurty oddílu LTC Samson, říká předseda tenisového oddílu Jaromír Kardašinský.

 

Host (Jaromír Kardašinský, vedoucí tenisového oddílu):

Oficiálně určitě nás nikdy nikdo neinformoval. Každý zapomíná na, jak já říkám, babku s klestím, která si v životě internet asi nezapne, ale měli by být nadále starý lidi informováni klasickým způsobem, vývěsní tabule, v médiích a podobně.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Potřebu změny trasy jižní spojky od Vltavy k litvínovickému kruhovému objezdu si vyžádal zájem soukromého investora. Na jeho popud zadali loni zastupitelé vypracování studií na změnu části trasy. Doprava se tak proti původním plánům má dostat i do Schneiderovy ulice a proudit kolem nemocnice. Padnou garáže, které se nacházejí v prodloužení Schneiderovy ulice směrem k řece. Rozčarování neskrývá ani místopředseda bytového družstva, kterému garáže patří, Petr Šimek.

 

Host (Petr Šimek, místopředseda bytového družstva):

Já jsem v době, kdy jsem měl ten záměr pořídit si garáž, tušil, že nějaká výstavba se plánuje. Už v té době se hovořilo o prodloužení Papírenské ulice a přemostění Vltavy v její úrovni. Pro jistotu jsem si teda došel na Odbor územního plánování na českobudějovické radnici a podíval jsem se do územního plánu, podle kterého v místech vlastně prodloužení té Schneiderovy ulice byla plánována lávka pro pěší a cyklistický provoz, což nějak jakoby to místo zásadně neovlivnilo, a jakoby o tu investici jsem neměl strach, počítal jsem s tím, že ta garáž tam může stát i v případě té výstavby této nové lávky.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

A kdy jste se dozvěděl o tom, že by tam měla vést silnice 2. třídy?

 

Host (Petr Šimek, místopředseda bytového družstva):

Postupně se ke mně dostávaly takové zvěsti, že snad na stránkách radnice visí nějaká vyhláška o plánovaném projednávání změny územního plánu. Pokusil jsem se to na stránkách města najít, ovšem na úřední desce Odboru územního plánování jsem to nenašel. Až později, když jsem se dozvěděl, že opravdu tam někde musím něco najít, tak jsem se podíval na úřední desku do jiné jaksi kategorie a našel jsem tam tuto vyhlášku, která oznamovala projednávání tohoto záměru.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Veřejné projednávání návrhu změny územního plánu se na českobudějovické radnici konalo v pondělí 13. června. Na magistrát dorazily desítky připomínek a námitek. Ta nejobsáhlejší má přes 2 tisíce podpisů a jejím autorem je inženýr Tomáš Mráz.

 

Host (Tomáš Mráz, autor petice):

Lidi to opravdu jako hodně zajímalo, tak jsme jich sebrali teda desetkrát víc, než je třeba, já bych řekl, tak dvakrát víc, než jsme si představovali. Toto je jenom o tom s těmi lidmi mluvit, lidi obejít, těm lidem dát tu informaci, podívejte se, ono se má stavět toto, co si o tom myslíte? My jsme proti. Když nám podepíšete petici, podpoříte nás, že jo. Budeme bojovat za nějaký společný zájem.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Vnitřní okruh městem je podle radnice potřebný. 2 řeky, Vltava a Malše tvoří přirozené bariéry a mostů je málo. Město si proto zadalo vypracování dopravních studií. A experti jižní spojku doporučili. Místní motoristé si ale na růst dopravy o 10 až 15 tisíc aut denně neumí představit, říká Karel Kladenský.

 

Host (Karel Kladenský):

Se vzrůstající zástavbou v Roudným a s vzniklými řadovkami ve Vidově už nyní ulice L. M. Pařízka je značně vytížena, a kdyby tam mělo být denně přivedeno ještě více aut, tak by, si myslím, to tam bylo totálně ucpané. Navíc křižovatka Lidická, L. M. Pařízka už je dneska taky exponovaná. Není nejideálnější, protože to odbočení díky ostrůvkům je až nebezpečné. A nezlobte se, ale vést tuto, řekl bych, hustou dopravu kolem nemocnice, kolem traumačky a kolem nového dětského oddělení mi připadá už úplně nešťastné.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Na veřejném projednávání změny trasy jižní spojky v přeplněném sále zastupitelstva hučelo a padala ostrá slova, například od pana Nedorosta z Prahy.

 

Host (pan Nedorost, účastník projednávání):

Navrhovat tuto změnu, navrhovat tuto komunikaci 1 kilometr 100 metrů od centra města je obyčejný politický grázlovství lidí, který tady teď přesvědčujeme o tom, že černá je černá a že kolo je kulatý.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Účast zastupitelů, kteří budou nakonec o budoucnosti dopravy ve městě rozhodovat, byla naopak tristní. Přišel primátor Juraj Toma, jeho stranický kolega Stanislav Rataj, oba s trasou jižní spojky nesouhlasí a zastupitel za KSČM Ivan Nadberežný, který loni hlasoval pro změnu územního plánu. Proč se lidé nezajímali dříve? Nebylo to proto, že s nimi zastupitelé nejednali na rovinu? Trasu jižní spojky projednávali v několika menších úsecích pod krkolomnými názvy a místním neřekli to hlavní, před vaším domem necháme jezdit kamiony a nějakých 15 tisíc aut denně.

 

Host (Juraj Toma, primátor):

Tak je dobře, že se lidi začali konečně zajímat o to, co se děje kolem nich. Ještě furt musím ale říct, že přece jenom mě trošku mrzí, že se začínají zabývat vždycky, když už je skoro 5 minut po dvanácté a ne 5 minut před dvanáctou, protože například taková debata spíš se mohla odehrát před několika měsíci, kdy zastupitelstvo schvalovalo vůbec záměr pořídit tu změna, která byla zase veřejně projednána, ten záměr a tenkrát zase nepřišla žádná připomínka, takže to zastupitelstvo tím pádem spustilo nějaký proces, který teď bude muset nějakým způsobem vypořádat. No a sklízí to, že ty lidi prostě se k tomu tématu začali vyjadřovat až teď.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Říká primátor Juraj Toma. Zajímat se včas ale znamená sledovat všechna jednání zastupitelstva města a hlavně dobře se orientovat v rozsáhlých materiálech, které zastupitelé projednávají. Oblíbeným zaklínadlem radnice také je, že na jižní spojku nejsou peníze a že se v nejbližších letech stejně stavět nebude. Náměstkyně primátora Ivana Popelová je přesvědčená, že vnitřní město potřebuje další dopravní tepnu.

 

Host (Ivana Popelová, náměstkyně primátora):

To, že potřebujeme další most přes Malši, to je naprosto jasné. A já si myslím, že ta situace kolem jižní spojky je úplně tradiční, nejenom v Českých Budějovicích, je to po celé České republice, je to na celém světě. Všichni chtějí jezdit auty, všichni chtějí řešit dopravní situaci, jenom ne poblíž mého bydliště. Ten syndrom je označen jako syndrom NYMBY, Not In My Back Yard, jako ne na mém dvorku.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Naopak od jižní spojky se zcela distancuje kraj. Slovy prvního náměstka hejtmana Martina Kuby, který shodou okolností loni spolurozhodoval o budoucnosti jižní spojky coby městský radní.

 

Host (Martin Kuba, vicehejtman Jihočeského kraje):

Iniciativa Jihočeského kraje v tomto směru iniciaci jakékoliv změny územního plánu je opravdu nulová. Jihočeský kraj v tom ani nemůže a ani nechce cokoliv činit.

 

Redaktor (Martin Pokorný):

Českobudějovická radnice teď musí vypořádat na 50 námitek a připomínek namířených proti jižní spojce celé, a nebo proti jednotlivým úsekům. Zastupitelé mají o budoucnosti tohoto dopravního projektu jednat na podzim.

 

Moderátor (Moderátor):

Tolik dnešní rubrika Bez obalu natočená Martinem Pokorným. Já ale ještě dodám, že do podzimního projednávání plánu změny trasy jižní spojky přece jenom zbývá pár měsíců, takže pokud vás zajímá, na jakou stranu se při hlasování přidá váš zastupitel, ten, kterého jste volili, můžete mu napsat dotaz, například elektronickou poštou, jestliže kontakty na zastupitele najdete na webových stránkách města.