Splavnění Vltavy jsou vyhozené peníze, zlobí se Zimola

 

 

 

 

 

 

 

 

1.6.2011 10:57 - Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) se pěkně rozjel. Veřejně a ostře se znenadání pustil do velké kritiky projektu Splavnění Vltavy za víc než dvě miliardy korun. Zatímco po celou dobu Zimola zachovával dekorum a k projektu splavnění se nijak nevyjadřoval, teď otočil.


Už v polovině června vyjedou první výletní lodě po první části splavněné Vltavy. Hejtman teď vyjel s kritikou a servítky si nebere. „Jsou to vyhozené peníze," říká Zimola.

Právě o tomto projektu se hovoří jako o údajném dobrém výdělku pro „knížete z Hluboké" kmotra ODS a hybatele celé politické situace v ČR, Pavla Dlouhého.


„Pro mě osobně je to akce, kterou bych možná nazval vyhazováním peněz, protože se daly zcela jistě použít někde jinde a mnohem lépe," řekl hejtman Zimola.


I když tím sklidil kritiku u některých svých politických kolegů, na to ohledy nebere. Řekl jen to, co se už dlouhé měsíce šušká po celém kraji.


Hejtman kritikou reaguje na chystané červnové otevření nového plavebního úseku z Českých Budějovic na Hlubokou i na výhrady Evropské komise k této stavbě. Správci vodních cest projekt hájí a odmítají, že by měl nedostatky.


Obrovskou vlnu kritiky vyvolaly hlavně výsledky bruselské kontroly českých dopravních projektů, včetně splavnění. Jez, přístaviště i plavení komora už jsou ve zkušebním provozu.


„Jsme přesvědčeni o tom, že jsme postupovali plně v souladu s platnou legislativou," hájí projekt mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.


Místo dálnice cesta po vodě


Podle hejtmana Zimoly je ale celý projekt zbytečný a jde jen o vyhazování peněz. Správci toku a ministerští úředníci to ale odmítají. Peníze z unijní pokladny směřují výhradně do vodních staveb a jinde se nedají použít. Čerpání prostředků z EU tak podle nich výsledky kontroly neovlivní.


„Projekt je dále financován a nebude zastavován," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.


I tak si ale hejtman myslí, že je Splavnění Vltavy naprostým nesmyslem. Má tak stejný názor jako většina Jihočechů, či mnoho regionálních politiků. Ti říkají, že zatímco Jihočeši nemají stále pořádnou dálnici, budují tu tekoucí, po které se ale dá jezdit jen pět měsíců v roce a to za hodně draho. Například za tři roky by cesta výletní lodí z Budějovic do Týna nad Vltavou mohla stát mezi 500 až 800 korunami.


„To si každý zaplatí maximálně jednou a dost. Je to zase další čerpačka evropských peněz pro Dlouhého a jeho nohsledy," říká i obyvatel Hluboké Josef Vaněk.


Vodohospodáři sice tvrdí, že vltavská cesta má i protipovodňový význam, protože firma vyčistí a prohloubí zhruba 33 kilometrů řeky. Splavnění obhajují i starostové okolní obcí a měst. Podle primátora Českých Budějovic Juraje Thomy (HOPB) má velký rekreační a turistický potenciál.


Kritici ale namítají, že výletní lodě na nepříliš hluboké Vltavě zabije časem život ve vodě a do turismu příliš financí nepřinesou.


„Možná pan hejtman mluví líbivě proto, že příští rok jsou krajské volby a on se bude chtít zavděčit příznivcům sociální demokracie," míní jeden ze zastánců projektu Splavnění. Dodává, že dosud, a to se už cesta buduje druhým rokem, Zimola kriticky nikdy nevyjadřoval. Až nyní.


Více:


Splavnění Vltavy je brzdou evropských peněz. Může za to „kmotr" Dlouhý?


Autor: Radek Kraus