Smlouva s Jihočeskou parkovací může i skončit
- Jihočeská parkovací
- Parent Category: Kauzy
- Thursday, 19 May 2011 13:25
- Hits: 10824
„Jedny s dědkem mně, jedny s dědkem tobě,“ říkají hlavní hrdinové českého filmu Páni kluci, když si dělí nalezený poklad papírových bankovek.
Jaké jsou to bankovky kluci sice nevědí, ale dělí se rovným dílem. Trochu jiné poměry vládnou od roku 2005 v Českých Budějovicích, pokud se týká výnosů z parkovného. Radnice to teď chce změnit.
Za poslední dva roky inkasovala městská pokladna z parkování vždy 8,4 milionu korun. Firma, která pro radnici parkovací plochy spravuje, si přišla na více než 10 milionů. Podivné dělení bylo už před volbami trnem v oku některým politikům.
Nedávno si proto město objednalo odborný posudek. „Právní analýzumáme hotovou,“ potvrdil Deníku budějovický radní za TOP 09 Tomáš Bouzek. Dodal, že do měsíce chce město jednat o změně smlouvy s firmou Vinci Park CZ, pod niž patří Jihočeská parkovací. Ta se o parkovací systém v Budějovicích stará. Není vyloučeno, že město přeberevýběr parkovného do vlastní režie. Jsou ale i jiné možnosti.
Pokud by město smlouvu o parkování nezměnilo, platila by ještě čtyři roky ta současná. „Byla uzavřena v roce 2005 na dobu určitou deseti let, do roku 2015,“ uvedla ke smlouvě mluvčí magitrátu Jitka Welzlová.
„My bychom rádi, aby peníze zůstaly ve městě, aby neutíkaly za nevýhodných podmínek za třetí osobou,“ říká budějovický radní za TOP 09 Tomáš Bouzek, když mluví o smlouvě na správu parkovacího systému v krajském městě.
Bouzek patří ke kritikům smlouvy, která významnou část peněz, vybraných z parkovného, zajišťuje jako zisk soukromé firmě.
Podle Bouzka už má město také v rukou právní analýzu, která hodnotila současnou smlouvu. „Je možné jednostranné ukončení smlouvy, ukončení smlouvy dohodou a v analýze jsou naznačené i směry, jak najít důvody pro zneplatnění smlouvy od samého počátku,“ naznačil Bouzek, jaké jsou možnosti příštího postupu radnice při uvažovaných změnách dnes platných dohod.
„Osobně nemám problém se přiklonit k názoru, že město je schopno svými silami zajistit stejně kvalitní službu samo,“ uvedl například k věci náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD). Nyní radnice zjišťuje, jestli by bylo možné, aby výběr parkovného převzal po současné firmě třeba dopravní podnik. Jde o to, jestli by se výběr parkovného znovu musel soutěžit ve výběrovém řízení nebo ne. Není ale ani vyloučeno, že po určitých úpravách smlouvy bude dál pokračovat spolupráce města s Jihočeskou parkovací.
Kritiky je víc
Do měsíce chce město jednat o možných úpravách smlouvy o správě parkovacího systému se společností Vinci park CZ, pod niž patří Jihočeská parkovací. Dohody se soukromou firmou jsou ale kritizovány už od dob jejího podpisu. „Od začátku jsem s tím nesouhlasila. Říkala jsem, že ty smlouvy jsou nevýhodné. Nelíbilo se mi, že chtěli rozebrat technické služby,“ říká někdejší zastupitelka Marie Paukejová (Suverenita).
Podle Paukejové jsou přitom nevýhodné pro město i další smlouvy, třeba na správu osvětlení nebo světelné dopravní signalizace. „Ty smlouvy nebyly nikdy projednány v zastupitelstvu, to si ušmudlala rada. Jsou katastrofou pro městský rozpočet,“ rozčiluje se Paukejová na adresu smluv, které svěřily některé činnosti bývalých technických služeb do rukou soukromých firem.
Při debatách v zastupitelstvu ještě v minulém volebním období ale obhájci smluv argumentovali tím, že město po jejich podpisu nakonec vydělalo. Poukazovali na to, že se třeba zvýšil výběr parkovného, ze kterého začalo město dostávat více, než když vybíralo peníze samo. Podle některých obyvatel Budějovic je ale otázkou, zda by výběr parkovného byl stejně vysoký, pokud by se na správě parkovacích ploch nepodílela městská policie. „Jezdí s Jihočeskou parkovací jako doprovod, ale měli by se starat o bezpečnost v ulicích,“ zaznívá často na adresu strážníků v autech Jihočeské parkovací. Občas padne i poznámka, jestli za to Jihočeská parkovací městu platí.
Podle vyjádření městské policie jsou ale strážníci v terénu na základě smlouvy města a firmy. „Jihočeská parkovací zajišťuje na své náklady veškeré technické podmínky pro výkon kontroly respektování pravidel provozu placeného stání,“ uvedl tiskový mluvčí městské policie Václav Sup.
Manipulaci s „botičkou“ zajišťují podle Supa zaměstnanci společnosti. „Vlastní kontrolní činnost a správní úkony s tím související provádějí strážníci městské policie,“ uvedl Sup k rozdělení kompetencí. „V rámci kontrolní činnosti řeší městská policie nejen dopravní přestupky vztahující se k parkování, ale i všechny ostatní zjištěné přestupky,“ dodal Sup.
Pro žádnou jinou soukromou firmu strážníci podobnou činnost nevykonávají. Sup ale zdůraznil, že se při kontrole placených stání na městských pozemcích nejedná o soukromá parkoviště, nýbrž o kontrolu dodržování nařízení města, které se týká městských komunikací.
„I kdyby provoz placených stání ve městě nezajišťovala soukromá firma, stejně bychom na nařízením určených místech kontrolovali, zdali má řidič zaplaceno,“ uvedl Sup a doplnil, že podporu dostávají strážníci spíše od firmy, když využívají její dopravní postředky.
Nedávno radnice zvažovala, že zóny placeného stání i rozšíří, ale od plánu upustila.
Autor: Edwin Otta