MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Monday, Sep 16th

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Okolo pizzerie postavíme lešení, abyste nemohli vyndat přezahrádku

Vážení přátelé, také už máte dost současné vlády nad městěm České Budějovice?

 

V koaliční dohodě pro léta 2010 - 2014 jsem se v sekci "Kultura a cestovní ruch jako kreativní průmysly" dočetl, že České Budějovice mají být cílové město pro turisty a město s podporou podnikatelů. Ve Strategickém plánu jsem se o podpoře cestovního ruchu dočetl také, i když musím přiznat, že za každým druhým cílem Strategického plánu najdeme řešení v podobě žádostí o granty v programu ROP. Je skvělé, že Město České Budějovice má tendenci využívat dotační programy, avšak každá rozumná matka a každý rozumný otec jednoho dne dospějí k názoru, že pro jejich dítko nástává čas, kdy je lepší učit se vlastním krůčkům v oblasti hospodaření s penězi. Tím chci říct, že pokud rodiče dávají svým dětem peníze i ve třiceti, děti se většinou nedokáží plně postavit na vlastní nohy. Město České Budějovice není dítko, nicméně naši radní se jako dítko chovají. Namísto aby si hleděli majetku města a snažili se s ním hospodárně nakládat s péčí řádného hospodáře, soustředí se na vyřizování dotačních žádostí a město nechávají postupně umírat. Nebudu se dnes zabývat výčtem nepovedených kroků posledního roku vlády současné koalice, ale i v oblasti kultury a cestovního ruchu se může najít leccos. Od chodníků plných psích sekrementů (v historickém jádru města), přes nedostatečné značení, přeplněné parkování, strážníky městské policie, kteří většinou neovládají cizí řeč, ale za to nabrali na důležitosti plnýma rukama, až po statisíce korun utracených v dotačních programech za velmi okrajovou, předraženou kulturu, jež místní nechá sedět doma a  turisty nepřitáhne. Dnes bych se chtěl zamyslet nad předzahrádkou Fresh Pizzerie u Žáby, kvůli které tento web vznikl. Na tomto příkladu jsem se nejen že naučil hodnotit práci politiků, ale také lze skrze přístup politiků k pizzerii velmi jednoduše vysvětlit jejich obecný přístup k veřejnosti. Jako v zrcadle.

Začátkem února podala jednatelka spol. Fresh CZ dle § 37 a § 45 (1) zák. č. 500/2004 Sb. žádost o povolení zvláštního užívání od 1.4. do 15.10 2012 pro zřízení předzahrádky a to standardní žádostí na magistrát města.
Magistrát města měl podle §17 zák. č. 500/2004 Sb. založit ve věci spis a podle § 71 (1) rozhodnout bez zbytečných průtahů. V tomto případě měl vydat magistrát rozhodnutí podle § 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Náš magistrát si trochu plete zvláštní užívání veřejného prostranství se zvláštním užíváním pozemní komunikace. A v čem spočívá rozdíl?
Zvláštní užívání veřejného prostranství je definované § 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Veřejné prostranství určené pro zvláštní (placené) užívání musí být za prvé obecně závaznou vyhláškou, vydanou podle zákona o místních poplatcích, za veřejné prostranství určeno; za druhé, musí být svým charakterem určeno k veřejnému užívání; za třetí, musí jít o místo, které je skutečně přístupné každému bez omezení. Pak je zvláštní užívání povolováno na základě určení místa místní vyhláškou a podle již zmíněného zákona o místních poplatcích.
Zvláštní užívání pozemní komunikace je řešeno § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. K povolení zvláštního užívání pozemní komunikace je třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace, a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici a rychlostní silnici, v ostatních případech se souhlasem příslušného orgánu Policie České republiky.
Teď se ještě podíváme, co je vlastně veřejné prostranství a co je pozemní komunikace.
Pozemní komunikace je podle § 2 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly1a) a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.
Pozemní komunikace se dělí na tyto kategorie:
a) dálnice,
b) silnice,
c) místní komunikace,
d) účelová komunikace.
Veřejné prostranství je místo, které je veřejně přístupné každému bez omezení, třeba náměstí. Přesně je veřejné prostranství upraveno v zákoně o obcích, v § 34: Veřejným prostranstvím jsou všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru. Metodiku k tomuto tématu najdete zde: http://www.mvcr.cz/clanek/metodika-k-problematice-ozv-o-mistnim-poplatku-za-uzivani-verejneho-prostranstvi.aspx. Aby mohlo město vybírat poplatek za zvláštní užívání veřejného prostranství, musí nejprve v místní obecně závazné vyhlášce specifikovat místa ke zvláštnímu užívání určená.
Dále Vám ukáži výtah ze zákona o místních poplatcích, tedy § 14, který určuje, jak by vybírání poplatku mělo vypadat:
§ 14
(1) Stanovení poplatků patří do samostatné působnosti obce, která je ve svém území zavedla.
(2) Poplatky zavede obec obecně závaznou vyhláškou, ve které upraví podrobnosti jejich vybírání, zejména stanoví konkrétní sazbu poplatku, vznik a zánik poplatkové lhůty pro plnění ohlašovací povinnosti, splatnost, úlevy a případné osvobození od poplatků. U poplatku za užívání veřejného prostranství určí místa, která v obci podléhají poplatku za užívání veřejného prostranství.
(3) Řízení o poplatcích vykonává obecní úřad.
§ 14a
(1) V ohlášení poplatník nebo plátce uvede
a)  jméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, obecný identifikátor14a), byl-li přidělen, místo pobytu nebo sídlo, místo podnikání, popřípadě další adresu pro doručování; právnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech,
b)  čísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce,
c)  údaje rozhodné pro stanovení výše poplatkové povinnosti.
Abych téma poplatků za předzahrádku shrnul. Nejprve by mělo město vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou stanoví místa určená pro zvláštní užívání. U nás by se za tuto vyhlášku dal považovat Tržní řád, ale buďme upřímní, za náš Tržní řád by se musela stydět i obec Práčov. Místa ani účel nejsou přesně specifikována, sloh této vyhlášky je nesrozumitelný, místy se smysl překrývá s nesmyslem. Následně by měl žadatel oznámit ohlášením podle § 14a zák. č. 565/1990 Sb., že bude toto místo využívat a magistrát by v přenesené působnosti měl dle § 15 zák. č. 565/1990 Sb., rozhodnout o stanovené výši poplatkové povinnosti. Jednoduché, zákonné.
Teď Vám napíši, jak postupuje náš úřad a jak postupoval v případě žádosti spol. Fresh CZ.
Magistrát města ČB vyžaduje po provozovatelích předzahrádek každý rok žádost s nákresem situace a pět set korun správní poplatek odboru dopravy a silničního hospodářství za rozhodnutí o povolení zvláštního užívání pozemní komunikace podle zákona o pozemních komunikacích. Odbor dopravy a silničního hospodářství pak ještě žádá o schválení dopravního inženýra Policie ČR, který, a nedivím se mu, bývá z této činnosti patřičně rozmrzelý. Možná také ví, že tento přebyrokratizovaný způsob je v rozporu se zákonem.
V případě spol. Fresh CZ šel magistrát ve svých pochybeních ještě mnohem dále a v "souladu" se strategickým plánem a koaliční smlouvou vytvořil naprosto nevídané divadlo. Na žádost spol. Fresh CZ zareagovala úřednice SVS tak, že neví, jestli má zahrádku povolit. Chudák nevěděla, že by měla mít k rozhodování úplně jinou metodiku a pořádnou vyhlášku. Šla tedy za svou vedoucí odboru. Ta se své pracovní povinnosti vzdala také a naši žádost odnesla do kolegia primátora. V kolegiu primátora jí bylo řečeno, že má napsat materiál k naší žádosti a podat na jednání rady města. Řekl bych si, když už nám tedy někdo chtěl předzahrádku zakázat - nepovolit, že by se mělo hlasovat o nepovolení, tedy o vyjímce z běžné praxe, ale opak je pravdou. Do rady města šla žádost o povolení. Proč je toto důležité? Z pohledu radních musíte získat šest hlasů, aby se odsouhlasilo usnesení, takže kdyby do rady města šel návrh na usnesení "nepovolit zahrádku", muselo by se najít šest hlasů, aby nám mohla být zahrádka zakázána. To je samozřejmě těžké, najít šest radních, kteřá by si dovolili hlasovat o zákazu zahrádky. Omlouvám se, že tuto věc trochu komplikuji, ale kdo trochu zná postupy v radě města, potvrdí Vám mé popisy. Radní města tedy dostali na stůl naši žádost o povolení předzahrádky. Čtyři hlasovali pro, jeden proti a zbytek se zdržel hlasování. Zajímavé, že? Radní si prostě řekli, že pět minut nebudou spravovat město. Usnesení nebylo přijato. Následovalo "vyrozumění" od vedoucí SVS, ve kterém nám napsala: "Dne 7.3.2012 na svém zasedání Rada města České Budějovice Vaši žádost neschválila, z tohoto důvodu nemůžeme Vaší žádosti vyhovět."
I kdybych pominul to, že město mělo vydat obecně závaznou vyhlášku a naše společnost měla ohlásit zvláštní užívání dle zákona o místních poplatcích a neměli jsme žádat, i kdybych pominul to, že SVS měla rozhodnout ve správním řízení bez zbytečného odkladu, nejpozději do třiceti dnů a namísto toho poslala "vyrozumění" po měsíci a půl, čímž absolutně odignorovala Správní řád, i kdybych pominul to, že rada města vůbec neměla rozhodovat o naší předzahrádce, protože to nepatří do její kompetence, tak jen těžko můžu pominout to, že podle §101 (2) je k platnému usnesení nebo rozhodnutí rady města třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů, tudíž usnesení rady města v případě žádosti spol. Fresh CZ vůbec není platným rozhodnutím, na které by bylo možné se odvolávat. Za vrchol nekompetentnosti úředníků považuji situaci, kdy jsem následně přišel požádat dle § 38 zák. č. 500/2004 Sb. o kopii spisu. Úřednice SVS vůbec nechápala, co myslím tím, že by měl být ve věci veden spis, netušila, že se nácházíme uprostřed správního řízení a myslím, že ani netušila, že by se měla řídit něčím, co se jmenuje Správní řád. Na mou žádost o nahlédnutí do spisu mi řekla, že mi žádné dokumenty neukáže, protože jde o interní záležitosti. To i přes mé upozornění, že mám jako účastník řízení na nahlédnutí do spisu právo a od tohoto práva je neoddělitelné právo pořizovat si kopie - § 38 zák. č. 500/2004 Sb..
V tuto chvíli se již danou problematikou zabývá advokátní kancelář, jež zastupuje spol. Fresh CZ. Já už pomalu přemýšlím, jak naše podnikatelské aktivity přesunout do jiného města a se smiřuji s tím, že budeme nad Městem muset vyhrát další soudní spor. Bohužel jej zaplatíme my všichni, tak jako již jeden spor, který Město se spol. Fresh CZ prohrálo.
A ještě jednu perličku. V pátek jsem se na téma předzahrádky sešel s náměstkem pro ekonomiku města Miroslavem Jochem. Sympatický chlapík, někdy Vám o něm napíši víc. Náměstek Joch si nechal zpracovat právní posudek, který mu říká, že na zřízení předzahrádky nemáme právní nárok. Tento názor by mohl mít i logiku, kdyby ovšem v Českých Budějovicích měla být zřízena pouze jedna přezahrádka. To ale není nijak důležité. Město pouze vyhodilo další zbytečné peníze v našem sporu. Veřejné peníze. Co ale bylo zajímavé? Náměstek Joch mi řekl, že mu "kamarádi na radnici" doporučovali, aby okolo Fresh Pizzerie u Žáby nechal postavit lešení, že nám tak zabrání v provozování předzahrádky. Vtipné, že? Pan Joch řekl, že to neudělá, ale já si myslí, že lešení bude. Nevadí. My jsme přesvědčeni, že pizzerie na zřízení předzahrádky má právo, proto předzahrádku postavíme. Je to i v ekonomickém zájmu města, do pokladny platíme Kč 160 000,-. Město žalovat nebudeme, nechceme městu zvyšovat náklady a poplatek za zvláštní užívání zaplatíme. Pokud proti předzahrádce bude Město činit nějaké kroky, budeme se bránit soudně a to až k mezinárodnímu tribunálu. Pokud Město postaví lešení okolo pizzerie, zahrádku postavíme více do náměstí a nadále pro Vás budeme péct tu nejlepší pizzu ve městě, nejtenčí, pečenou v originální peci na březovém dřevu. K pizze Vám nabídnéme skvělé italské víno, domácí tiramisu a každých čtrnáct dní venkovní koncert některé z místních jazzových kapel.
Kdyby Vás překvapilo, že se po Piaristickém náměstí běžně jezdí automobilem ve všech směrech bez omezení, nedivte se. Naše radnice jej vými nesmyslnými postupy udělala pozemní komunikací :-)
Ladislav Vrabel