MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Friday, Oct 18th

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Ekologická zakázka - tunel století 9

IX. Princip tunelu, aneb rozdíl mezi náklady na sanaci a hodnotou garancí

Pokud by ekologická zakázka začala, je tam kromě předražení jedno další významné finanční riziko.

Již v prvním díle padlo, že 114 mld. je tzv. hodnota všech státem poskytnutých garancí pro ekologicky zatížené lokality. Řekněme, že medializace kauzy a tlak iniciativ srazí hodnotu zakázky na polovinu, čili 57 mld. Kč (jak víme, podle Ministerstva životního prostředí by cena neměla překročit 32 mld. Kč).

Realizátor zakázky nebude dostávat odměnu podle nákladnosti sanace té které lokality (údajně je tam kolem pěti „miliardových lokalit“, ostatní jsou méně finančně náročné).

Cena za sanaci lokality bude vypočtena a fakturována podle vzorce „0,5 x hodnota garance“. 0,5 je poměr 57/114, hodnota garance = vlastní jmění společnosti v době privatizace. To znamená, že jsou lokality, kde hodnota garance může být třeba 10 mld., ale náklady na sanace 100 000 Kč. Vítěz si takto může „skórovat“ lokality a začít od těch nejziskovějších. Během prvních několika let může získat třeba 40 mld. Kč a náklady na sanace mohou být třeba do jedné miliardy. Zisk si vezmou akcionáři – již víme jací. V okamžiku, kdy náklady budou převyšovat výnosy o jednu miliardu (hodnota bankovní garance), může v klidu zkrachovat.

Daňovým poplatníkům zbude dluh ve formě nesplacených ekologických zátěží (těch nejtěžších). A možné arbitráže či soudy s vlastníky firem, kde sanace neproběhly.

Závěrem

I když v médiích v současné době probíhají zprávy, že ekotendr bude zastaven, zároveň probleskují informace, že to jen zástěrka za účelem uklidnění novinářů a veřejnosti. Pak se nejde nějaký právní důvod, proč ekotendr nejde zrušit. Stejné zdroje uvádějí, že soutěž vyhraje marius Pedersen Engeneering (proč matka založila na tuto zakázku novou dceru?). Geosan bude subdodavatel a celou akci profinancuje J&T - majitel třetího v řadě, Environmental Services.

Celkové riziko pro daňové poplatníky je tedy součtem dvou čísel:

a)      nadhodnocení zakázky (teoreticky až 85 mld. Kč)

b)      nedotažené sanační práce a jejich realizace za další reálné peníze (teoreticky až 25 mld. Kč)

Jediným pro daňové poplatníky schůdným řešením je tedy úplné zrušení tendru a vypsání nového za plně transparentních podmínek. Vyzýváme proto vládu, aby ekotendr zrušila a vypsalo nové výběrové řízení, plně transparentní a neomezující zadávacími podmínkami soutěž zájemců.

Použité zdroje:

Domácí média (Ihned, Lidovky, Idnes, Novinky, Britské listy)

Blogy autorů zaměřených na ekotendr

Materiály Transparency International

Rejstříky podnikatelských subjektů

Stránky ministerstva financírozhodnutí ÚOHS

 

Již v prvním díle padlo, že 114 mld. je tzv. hodnota všech státem poskytnutých garancí pro ekologicky zatížené lokality. Řekněme, že medializace kauzy a tlak iniciativ srazí hodnotu zakázky na polovinu, čili 57 mld. Kč (jak víme, podle Ministerstva životního prostředí by cena neměla překročit 32 mld. Kč).

Realizátor zakázky nebude dostávat odměnu podle nákladnosti sanace té které lokality (údajně je tam kolem pěti „miliardových lokalit“, ostatní jsou méně finančně náročné).

Cena za sanaci lokality bude vypočtena a fakturována podle vzorce „0,5 x hodnota garance“. 0,5 je poměr 57/114, hodnota garance = vlastní jmění společnosti v době privatizace. To znamená, že jsou lokality, kde hodnota garance může být třeba 10 mld., ale náklady na sanace 100 000 Kč. Vítěz si takto může „skórovat“ lokality a začít od těch nejziskovějších. Během prvních několika let může získat třeba 40 mld. Kč a náklady na sanace mohou být třeba do jedné miliardy. Zisk si vezmou akcionáři – již víme jací. V okamžiku, kdy náklady budou převyšovat výnosy o jednu miliardu (hodnota bankovní garance), může v klidu zkrachovat.

Daňovým poplatníkům zbude dluh ve formě nesplacených ekologických zátěží (těch nejtěžších). A možné arbitráže či soudy s vlastníky firem, kde sanace neproběhly.

Závěrem

I když v médiích v současné době probíhají zprávy, že ekotendr bude zastaven, zároveň probleskují informace, že to jen zástěrka za účelem uklidnění novinářů a veřejnosti. Pak se nejde nějaký právní důvod, proč ekotendr nejde zrušit. Stejné zdroje uvádějí, že soutěž vyhraje marius Pedersen Engeneering (proč matka založila na tuto zakázku novou dceru?). Geosan bude subdodavatel a celou akci profinancuje J&T - majitel třetího v řadě, Environmental Services.

 

Celkové riziko pro daňové poplatníky je tedy součtem dvou čísel:

a)      nadhodnocení zakázky (teoreticky až 85 mld. Kč)

b)      nedotažené sanační práce a jejich realizace za další reálné peníze (teoreticky až 25 mld. Kč)

 

Jediným pro daňové poplatníky schůdným řešením je tedy úplné zrušení tendru a vypsání nového za plně transparentních podmínek. Vyzýváme proto vládu, aby ekotendr zrušila a vypsalo nové výběrové řízení, plně transparentní a neomezující zadávacími podmínkami soutěž zájemců.

 

Použité zdroje:

Domácí média (Ihned, Lidovky, Idnes, Novinky, Britské listy)

Blogy autorů zaměřených na ekotendr

Materiály Transparency International

Rejstříky podnikatelských subjektů

Stránky ministerstva financírozhodnutí ÚOHS

Závěrem

I když v médiích v současné době probíhají zprávy, že ekotendr bude zastaven, zároveň probleskují informace, že to jen zástěrka za účelem uklidnění novinářů a veřejnosti. Pak se nejde nějaký právní důvod, proč ekotendr nejde zrušit. Stejné zdroje uvádějí, že soutěž vyhraje marius Pedersen Engeneering (proč matka založila na tuto zakázku novou dceru?). Geosan bude subdodavatel a celou akci profinancuje J&T - majitel třetího v řadě, Environmental Services.

Celkové riziko pro daňové poplatníky je tedy součtem dvou čísel:

a)      nadhodnocení zakázky (teoreticky až 85 mld. Kč)

b)      nedotažené sanační práce a jejich realizace za další reálné peníze (teoreticky až 25 mld. Kč)

 

Jediným pro daňové poplatníky schůdným řešením je tedy úplné zrušení tendru a vypsání nového za plně transparentních podmínek. Vyzýváme proto vládu, aby ekotendr zrušila a vypsalo nové výběrové řízení, plně transparentní a neomezující zadávacími podmínkami soutěž zájemců.

 

Použité zdroje:

Domácí média (Ihned, Lidovky, Idnes, Novinky, Britské listy)

Blogy autorů zaměřených na ekotendr

Materiály Transparency International

Rejstříky podnikatelských subjektů

Stránky ministerstva financírozhodnutí ÚOHS

Celkové riziko pro daňové poplatníky je tedy součtem dvou čísel:

a)      nadhodnocení zakázky (teoreticky až 85 mld. Kč)

b)      nedotažené sanační práce a jejich realizace za další reálné peníze (teoreticky až 25 mld. Kč)

Jediným pro daňové poplatníky schůdným řešením je tedy úplné zrušení tendru a vypsání nového za plně transparentních podmínek. Vyzýváme proto vládu, aby ekotendr zrušila a vypsalo nové výběrové řízení, plně transparentní a neomezující zadávacími podmínkami soutěž zájemců.

 

Použité zdroje:

Domácí média (Ihned, Lidovky, Idnes, Novinky, Britské listy)

Blogy autorů zaměřených na ekotendr

Materiály Transparency International

Rejstříky podnikatelských subjektů

Stránky ministerstva financírozhodnutí ÚOHS

Jediným pro daňové poplatníky schůdným řešením je tedy úplné zrušení tendru a vypsání nového za plně transparentních podmínek. Vyzýváme proto vládu, aby ekotendr zrušila a vypsalo nové výběrové řízení, plně transparentní a neomezující zadávacími podmínkami soutěž zájemců.

Použité zdroje:

Domácí média (Ihned, Lidovky, Idnes, Novinky, Britské listy)

Blogy autorů zaměřených na ekotendr

Materiály Transparency International

Rejstříky podnikatelských subjektů

Stránky ministerstva financírozhodnutí ÚOHS

Použité zdroje:

Domácí média (Ihned, Lidovky, Idnes, Novinky, Britské listy)

Blogy autorů zaměřených na ekotendr

Materiály Transparency International

Rejstříky podnikatelských subjektů

Stránky ministerstva financírozhodnutí ÚOHS