MAFIEvKRAVATACH.cz

Korupce vládne politice

Sunday, Sep 08th

Last updateSun, 12 May 2024 7pm

Jeden vzkaz pro šéfa AJG: Nebát se a nelhat

Vážení přátelé, kauza Alšovy jihočeské galerie je velmi zajímavou. Proč? Protože se zde odráží výraz naší doby. AJG je jednou z významných galerií naší země, oplývá jednou ze dvou největších sbírek svého druhu a pyšní se celkem dlouhou historií. I za minulého režimu patřila k významným galeriím. Galerie má svého ředitele. Ing. Lubomíar Bednáře. Podle zaměstnanců galerie je pan Bednář vystudovaný v oboru zemědělství a před jmenováním na post ředitele AJG se živil pojišťovnictvím. Nevím, co je na tom pravdy, ale když nemá ředitel galerie vztah a vzdělání v oboru, připadá mi to stejně zvláštní, jako kdybych jako šéf pizzerie neuměl dělat pizzu nebo neznal základy obsluhy v praxi. Další zvláštní věcí v AJG jsou změny zaměstnanců. Paní Johnovou a paní Kosovou nahradila paní Homolková a paní Zimová. Programová pracovnice a pracovnice, jež měla na starosti edukační činnost, byly odejiti z nadbytečnosti pracovních míst a v galerii se objevila dvě nová místa: Tisková mluvčí - produkční a výstavářka. Ptal jsem se, co to znamená a víte, co mi bylo odpovězeno? Paní Kosovou v edukační činnosti nahradila paní Zimová. Má na starosti vzdělávací programy pro školy. Paní Homolková se věnuje především produkční činnosti, tedy organizacím vernisáží, komentovaným prohlídkám, přednáškám, a dalším. V práci víceméně nahradila paní Johnovou, která se nyní s AJG soudí. V podstatě se někteří zaměstnanci AJG domnívají, že byli propuštěni z jiných důvodů, než jim bylo přiznáno ve výpovědi, tedy z důvodu rušení pracovního místa.
Tenhle husarský kousek už jsme jednou viděli. Vzpomínáte na vícehejtmana Kubu? Ten zrušil celý odbor. Nakonec, po zveřejnění, byl vyměněn jen vedoucí odboru a to dobrovolným odchodem.  Ale zpět k AJG. V podstatě dvě pracovnice, které se věnovaly určitým činnostem, nahradily jiné dvě ženy, které vykonávají tutéž, nebo velmi podobnou, činnost. Jedna z propuštěných žen se s AJG začala soudit a u soudu mají být použity i nahrávky z údajného přemlouvání ke lži a možná i k podvodu. Uvidíme, sám jsem zatím tyto nahrávky neslyšel. 

Následně si ředitel (vzdělaný v oboru zemědělství?) vzpomene, že na dva týdny deinstaluje výstavu děl dovezených z Francie? Nebo snad s večírkem Koh-i-nooru počítal a jen pro něj nebyl problém přerušit výstavu, takže se ani neobtěžoval termín výstavy naplánovat tak, aby se z večírkem nekřížil? Nebo s večírkem dopředu nepočítal? A pak jej tedy požádal kdo? Hejtman? Zavolal a řekl: "Pan Bříza potřebuje někde oslavit narozeniny Kooh-i-nooru, tak odinstalujte tu francouzskou výstavu. Zámek Hluboká je dostatečně reprezentativním místem."? Pakliže byla výstava plánována v prostorách AJG dopředu, nechápu, proč se termínu soukromé narozeninové párty nepřizpůsobil program galerie. Pakliže tato soukromá párty nebyla plánována dopředu v AJG, nechápu, kde se bere taková nápady, jako je odinstalovat na čtrnáct dnů právě probíhající výstavu zahraničního umělce kvůli oslavě narozenin? Pan Hejtman Zimola píše, že se jednalo o společenské setkání lidí, kteří po celém světě dávají práci jiným a samozřejmě ovlivňují významně ekonomiku i politiku. Podle pana hejtmana Zimoly se večírku zúčastnili významní lidé z 5 kontinentů. Ano, to je silný argument, ale co pan Zlín, tedy umělec, jehož díla měla být vystavena v AJG a měla být přístupna veřejnosti? A kolik ještě známe významných podniků? Až bude slavit narozeniny Škoda, vystěhuje se stálá výstava v Národní galerii? Nebo snad výstava na Pražském hradu?   

Když se někdo ze zaměstnanců galerie vyjádří svým nesouhlasným názorem, shora se ozve hlas boží a pár měsíců na to padají hlavy? Opět se ruší pracovní místa. Tentokrát nepotřebujeme tiskovou mluvčí a kurátora. Ano, našli se dvě naprosto neopodstatněné funkce.

V dnešním Deníku vyjde dopis pana hejtmana Zimoly. Pan hejtman Zimola se snaží vysvětlit svůj přístup k oslavě výročí založení Kooh-i-nooru a přiznám se, že jeho postoj chápu. Nesouhlasím s postupem odinstalování právě probíhající výstavy, ale chápu, že zámek Hluboká je krásným místem. Chyba pravděpodobně vznikla již při plánování obou akcí, které se bohužel zkřížily. To, co se mi ovšem nelíbí, je propouštění kvalifikovaných lidí za to, že řekli svůj názor. To se mi nelíbí. 

Ladislav Vrábel

Komentář sochaře Milana Doubravy k situaci v Alšově jihočeské galerii.
Autor:
Redakce
Českobudějovický deník
„AJG by potřebovala odbornější a charakternější vedení. Nadřízené úřady AJG to neví? Či jim to v lepším případě nevadí?" ptá se ve svém článku ke kauze AJG sochař Milan Doubrava. Snímek z aktuální výstavy Temná noc, jasná noc.
Autor: Deník/ Jaroslav Sýbek
Alšovu jihočeskou galerii (AJG) mám rád od svých mladých let. Poprvé jsem ji navštívil v roce 1959 a zvláště v 60. letech byla pro mne dobrou školou poznání toho, co jsme se neučili ve škole. Tehdy byla AJG na vysoké odborné úrovni i z pohledu k ostatním oblastním galeriím v naší zemi. Je všeobecně známo, že to bylo zásluhou tehdejšího ředitele Bohumila Houdka a jeho spolupracovníků.
K AJG mám pochopitelně stále vřelý vztah. Zaujaly mne však zprávy z novin o ne dobrém duchu v této instituci, který vyústil až k soudnímu procesu. To pro kulturní zařízení, osoby, které ji řídí, a pro nadřízené orgány není dobré. Ba je to velmi špatné. Vím, v současnosti není kultura moc v zájmu širší veřejnosti, stojí na okraji, a už proto ji musíme chránit. Je to věc veřejná a důležitá pro demokracii. Také proto by měla být kultura demokraticky spravována. AJG by potřebovala odbornější a charakternější vedení. Nadřízené úřady AJG to neví? Či jim to v lepším případě nevadí?
Jak je v našich krajích zvykem, nikdo nereaguje. Pohodlné je mlčet, popřípadě si zanadávat mezi svými. Očekával bych například nějakou reakci z Unie jihočeských výtvarníků (aby se její zájem nezúžil jenom na budějovický Dům umění). Očekával bych pohled na situaci v AJG i v jiných kulturních periodikách, v rozhlase, v televizi. Nic klídek. Vždyť není možné ani dobré mlčet. Tím se sami stáváme spoluviníky toho neřádu, na který nadáváme, ale jen doma, v hospodě nebo při povídání na ulici. Nic víc než podpora stávajích, nedemokratických poměrů. Ten mor ničí duši.
Těm, co sedí v křeslech tam kdesi, odkud tomu vládnou, mlčení veřejnosti jenom vyhovuje. Ukažme jim, že nám ne a že jsou od toho, aby spravovali kulturu demokraticky, čestně a na odborné úrovni.
Jan Kubelík měl pro syna Rafaela takovouto radu do života: „Jestliže neovládáš sám sebe, nemáš právo ovládat jiné lidi“. Stačí.
Mám na konec jeden vzkaz pro ředitele Alšovy jihočeské galerie: Nebát se a nelhat. Člověk se tak osvobodí a mysl se upíná k lepším činům. To řediteli AJG přeju.
MILAN DOUBRAVA
sochař